RB111 World ChampionShip

Hej igen!

Det var ett tag sedan vi var här. Men vi har hunnit segla lite på helgerna. För fjorton dagar sedan fick vi vår nya fock från Boding. En G2 membran i kolfiber 106%. Vi har försökt hålla det lite hemligt till dagens mästerskap.

Första helgen då vi skulle prova så blåste det mellan 0-3m/sek på fredagskvällen så då blev det inte mycket testat.

På lördagen var vi ute på Norra Björken för att testa. 0-2 blåste det då så det var svårt att få någon uppfattning om seglet. På söndagen var det regn och 0-3m/sek

Vi åkte hem tidigt och började sy på vårt nya sittbrunnskapell i stället.

Så kom då en ny helg med, ja just det REGN! Vi kom i alla fall ut på söndagen och då var det fin vind mellan 3-5m/sek. Vi snurrade runt lite på Lambar- och Lövsta-fjärdarna. Det såg i alla fall bra ut. Nu gällde det bara att hitta rätt skotpunkt och trim.

Bakgrunden var att jag tyckte på semestern att det var lite för lite med bara självslående i lite sjögång och lättare vindar. Genuan är lite krånglig då RB;n har lite tajt mellan vant och mantåg. Det gäller att tajma slagen perfekt och få in genuan direkt. Inte alltid så lätt. Vi hade en dag med kryss med genuan fån Risö till Harstena med drygt 50 slag. Det var då tanken på en 106;a kom.

Nu var det i alla fall dags för RB111;a mästerskap. Jag seglade båten till Rastaholm på onsdagen och fick ett riktigt test i vindar mellan 8-12m/sek och det såg lovande ut. Bra fart. Bra höjd. Fullt ställ och inte för mycket krängning. Farten var mellan 6-6,5 knop och vindvinkel mellan 30-36 grader. Helt OK!

Vi tog bilen ut till Rasta på lördagsmorgonen och där låg redan Sofie och Timjan. Tyvärr blev vi inte fler än tre båtar men förutsättningarna var ändå goda. V-NV 4-8m/s. Vid skepparmöte klockan 11 spikades banan och starten 12:30.

Det blev 7-8 M kryss och sedan lite läns, slör och halvvind till baks till mål. Vi lyckades knipa starten då Sofie var något tidig och fick vända. Sedan hade vi en varierande kryss i en och en halv timma. Vi rundade som första båt 8 minuter före de andra som låg väldigt tätt.

I mål var vi 6minuter före och de andra skiljde bara 17 sekunder mellan andra och tredje plats.

Efter lite after sail med skumpa och snacks så bar det av till restaurangen där vi nu har ätit en god middag.

Nu tjuter vinden i masten och har under eftermiddag och kväll växlat lite i styrka men har nog ökat lite sedan vi kom i hamn vid 16-tiden.

Nu har vi gjort en Hatrick och nästa helg väntar Frost Race. Den lokala seglingen i KBS. Förra årets vinnare står för arrangemang och ärtsoppa.