Frost Race 2012

Så var det då dags för årets avslutningssegling i KBS. Frost Race.

Frost Race är en familjesegling utan spinnaker och efter sjövägsreglerna där segraren får äran att arrangera nästkommande års segling. Även koka den ärtsoppa som bjuds vid prisutdelningen.
I år var det Lasse Larsson som stod för arrangemanget.
Vid niotiden började deltagarna droppa in till gemensam fika med tillbehör. Lasse redogjorde för dagens segling.
Bana 1 vänstervarv med start klockan 11:00. Det betyder start utanför bryggan som vanligt. Lilla Gunnarn om barbord, Mörbyholme om barbord, genom Start/Mållinjen, gröna pricken vi Blackeberg om barbord och därefter i mål. Banan kunde kortas av men det skulle bli fina vindar mellan 5-8 m/sek så de 15 sjömilen skulle nog gå på tre till fyra timmar.

Skepparn under koncentration

Starten gick prick 11:00 och vi på Cavella hade svårt att i förväg avgöra om vi skulle våga starta för barbord som kanske skulle ge en fördel om det lyckades. Om inte så fick vi väja för alla andra. Vi kom för sent fram till linjen. När skottet gick så hade vi en bit kvar. Erik i Solingen och Bjerkers i Safiren knep starten. Vi duckade två båtar och var sedan iväg.

Det vart kryss hela vägen ut på Lambarfjärden. Safiren valde som enda båt att gå innanför Lambarön vilket sällan lönar sig. Det gjorde det i dag. De var nu först med Solingen på andra och vi på tredje plats. Därefter kom Bosse och Kerstin i fina HR 342 med fin gång. Därefter var det lite spritt i fältet. Vinden var endast 3-5 och vred ganska mycket på Lövstafjärden. Det vart lång sträckbog mot Gunnarn med korta styrbordsslag till baks för att hålla höjden. Efter ett kort sådant slag mot Svartsjölandssidan slog vi till barbord och fick fin gång. Upp mot Gunnarna var vi plötsligt först. Vi hade ett möte med Safiren som inte hann före utan fick ducka. Därefter vart det knepigt hur man skulle gå in runt Lilla Gunnarn för att behålla fart och komma runt utan slag. Vi lyckades blya oss igenom med bara några decimeter under kölen. Johan på Safiren berättade senare att de sett botten utefter land.
Nu följde en läns, slör, halvvind och till slut sträck ner till Mörby Holme. Vi drygade ut ledningen lite då vi fick mera halvvind.
Sedan var det en parad tillbaks till Hässelby och ner till Kvarnviken. Lasse som följt vår framfart via AIS på Marine Trafic såg att det gått saktare än beräknat och sköt därför skott då vi passerade linjen. Avkortat bana alltså.

HR 342

Vi räknade lite snabbt att vi måste vara 12 min före safiren och kanske 13 före Solingen för att ha en chans. Det vart hårfint. Erik gled i kapp Bjerkers strax före mål och passerade. I mål var han en båtlängd före. Vi låg längs med linjens förlängning och kollade tiderna. Det såg bra ut för våran del. De andra båtarna syntes nu i gattet uppe mot Hässelby komma på läns en efter en.

Hela dagen hade varit solig och varm så det var rena propaganda seglingen. Vi gick in i hamnen och jag tog fram miniräknaren. Ett grattis hördes från Classe i Omega 34 när han passerade vår akter. Men det skulle visa sig vara till fel person.
Efter att ha räknat två gånger så var det bara att acceptera. Erik hade slagit oss med 25 sekunder. Då borde Safiren vara trea.
Ewas son och barnbarn hade kommit på besök. Vi skall vara barnvakt efter seglingen så vi begav oss till klubbhuset allihop för prisutdelning och ärtsoppa.

Det var hög stämning runt borden och så kom då Lasse med resultatlistan lagom till Kaffet.

Årets segrare i Frost Race blev: Erik Mellström i Soling.

Stort Grattis! ΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩ

Hela resultatlistan vart så här:

Deltagare Båt SRS Måltid Ber.Tid Diff
9 Pontus Feist HR 31 1,11 15:31:45 05:01:39 01:08:48
10 Sven Åke Jidensius Maxi 77 1,01 DNF DNF DNF

_____________________  ****   ____________________________

Vi avslutar dagen med att ta med två barn-barn ut på ett äventyr. Vi skall vara barnvakt medan mamma och pappa är på brölopp så det blir övernattning i båten. Spännande må ni tro…

Två blivande matroser.

När detta skrivs snusar de sedan någon timme i stickojen…