FALSTERBOKANAL – ABBEKÅS

mulet, dimma NV-N 9-2
Från stormens öga in i dimman
Efter en gungig natt med vindar upp till 16,4 m/sek vaknar vi till regn. Det blev en lång skön sovmorgon och ” Ring så spelar vi” var inne på sin andra programhalva innan vi masade oss upp ur kojen.
Ute ven det fortfarande i masten, regnet piskade mot fönstren, utanför hamen sågs vita gäss på vågkammarna en koll på vindmätaren visade att det mojnat något ända ner till 11 m/sek.
JAG vill inte att vi åker förrän det mojnat sa jag och så blev det, förmiddagen fördrevs med läsning för min del och Reidar skrev en artikel till RB111 klubben om septitankstömmningsinstallation ända tills han råkade titta ut genom fönstret och upptäckte att man kappseglade- det måste vi ju titta på.
I gästhamnsmanualen stod det att det var 500m till närmaste livsmedelsaffär och då vi behöver fylla på förråden gick vi för att leta reda på affären- det visade sig vara en korv/glass kiosk och en torggumma med grönsakstånd men om vi gick en bit längs vägen skulle vi komma till ett bageri och det stämde så vi kunde i alla fall få färskt bröd, sen köpte vi några ägg och jordgubbar av torgmadammen. Åt lunch- hamburgare/korv med bröd gick till båten och kastade loss för att hinna med klockan två öppningen.
Redan i Falsterbokanalen hade vinden mojnat och kommit ner till 6-8 så på andra sidan kanalen kunde vi utan problem hissa våra segel och sätta kurs mot Trelleborg för att så småningom komma till Ystad.
Alla vet ju att det går stora färjor till och från Trelleborg även om där inte är så livlig trafik som vid Helsingborg häromdagen… vi såg på långt håll att en färja var på väg ut och bedömde det som om att vi skulle korsa deras färjeled utan risk för kollistionskurs, då hände dagens oväntade väderomslag- vi kom in i dimma. Allt mer och mer tjocknade det runt oss och till slut såg vi bara ett par båtlängder om oss.
Inget bad i dag 6 grader. Burr. Därför har vi dimma nu…
Eftersom någon av oss ombord tyckte att det var lite mer än lite otäckt bestämde vi oss för att gå in i närmaste hamn som var Smygehamn. Det var jättesvårt att hitta in i hamnen, utan GPSen hade vi aldrig hittat, precis när vi kom fram till öppningen i piren började någon spela säckpipa, det fick mig att tänka på att vi hade kommit till England eller Irland, men det var det ju inte vi var ju vid Sveriges sydligaste punkt och kanske landets smutsigaste hamn- stora klumpar med svart sörja mötte oss i inloppet och det luktade starkt av rutten tång eller vad det nu var- vi bestämde oss snabbt för att fortsätta trots dimman till Abbekås i stället.

Nästan två timmar senare möttes vi av sång och musik- i kväll är det Abbekås hamnfest. Vi gjorde snabbt i ordning vår tacosmiddag, klädde av oss seglarställen och gick och tittade på traktens sångfågel som minsann kommit tvåa i tv4;as talangtävling… Efter en lite stund tog vi en lite promenad på ”stan” innan vi gick till båten för disk och plock- vi hann precis till båten innan regnet smattrade på däcket. Vi kommer ha gratis underhållning ett par timmar till innan festen är slut.