KARLSBORG – TÖREBODA

växlande, N-NV – V 2-6
Började dagen med sovmorgon och brödbak. Som vart en pannkaka. Degen hade jäst bra i går men i morse ar den platt. Jag hade lagt plastfolie över och när jag tog bort den så sjönk degen ihop ännu mera. Nåväl, Ewa gick till Coop och jag fixade frukost.
Vid avfärd började vi med att prova toa-sugen och tanka
Först passerade vi Bottensjön vid sidan av berget skulle man tydligt kunna se märken av den ursprungliga strandlinjen 60 m över ytan, men hur vi än spejade kunde vi inte se någonting….
Vid Forsvik kom vi in i en lång kanal, slussen var stängd och vi fick lägga till och vänta en liten stund innan det var vår tur. Det var den sista uppåtslussningen, nu är vi 92 m över havsytan. Området runt slussen såg trevligt ut och där var redan turister och andra nyfikna som tittade på, men även den här gången gick allt galant och vi kunde vinka åt våra åskådare glatt leende. Efter slussen kom vi till Billströmmen och Spetskanalalen där stora delar är sprängda i berget, det var smalt och på ett ställe fick man tuta för att mötande skulle veta att man var på väg.
Vi möttes av en förtrollande vacker natur med urskog där man längst vägen hade byggt pirar där man förr kunde dra fram sina skepp vid olämpliga vindar. Jag satt fram vid pulpiten och filmade för att kunna minnas tillbaka på de här förtrollande ögonblicken.
Vid Brosundets bro fick vi vänta en liten stund då den bron är en av de få som bara öppnas vid vissa tider, vi lade till vid väntbryggan och jag tog kameran och tog kort medan Reidar började värma våra middagsrester sen igår, vi hann precis bli klara när vi hörde signalerna för att vägbommarna skulle stängas, så vi fick äta vår lunch under gång på Sjön Viken.

Viken såg ut som ett upp och nervänt v och då vi kommit upp till den punkt då det vek nedåt igen satte vi seglen och kunde segla ner mot Tåtorp där nästa bro och sluss väntade. Vinden var dock lite lynnig,  än blåste det 6 sek för att i nästa seknund vara nere i 1,4 till slut gav vi upp och gick för motor resten av sträckan.
Tåtorps sluss är en enkelsluss och en av de få som fortfarande körs manuellt. Slussvakten- en trevlig man i 18-årsålden undrade om vi inte ville passa på att känna på hur det var att vara slussvakt, så jag fick hoppa av och dra runt veven till portarna under Reidars och turisternas fotograferande.
Det var inte så tungt och ett ganska roligt avbrott i dagens övningar- jag hoppas att alla bilderna blev bra!  Här skiljer sig kanalen lite från i början, det är mera skog och mera växtlighet och kanalen känns mycket smalare och krokigare på en del ställen, vi passerade Vassbacken, Jonsboda och en hel del rullbroar på vägen mot Töreboda. Vid Töreboda finns en järnvägsbro och de är ju svårare att få öppning på, idag fick vi vänta 10- 15 minuter innan vi kunde glida under, sen var det bara en bro kvar till dagens mål. Töreboda gästhamn.

Vi satte upp vår stuga och tände grillen, bakom oss lade den tyska lilla motorbåten till, den som låg bredvid oss vid Karlsborg. Vi grillade köttet vi köpte i Britta och Lennarts köttbod i Norsholm. Det var gott. Efter maten tog och ”gjorde stan” det visade sig att den var lite större än vi trott och det var inga svårigheter att hinna slinka in på Coop för att få grädde till jordgubbarna, som vi åt senare. Vi gjorde tidig kväll, vid halv elva kröp jag ned till min kudde, då sov Reidar redan gott.