Kristianopel – Färjestaden

måndag

Idag kom vi iväg tidigt, redan vid nio hade vi ätit frukost och gjort morgonröjet med disk och kapellavtagning samt tankat och fyllt våra tomdunkar med diesel, ändå var vi långt efter de första som stuckit från hamnen.

Planen var att komma ut en bit från land för att där sätta spinnaker och surfa fram över Kalmarsund, men så blev det inte riktigt för vinden dog och vi fick ta ner vårt färggranna segel och gå för motor ett tag, men straxt innan Mörbylånga fick vi fin vind och sen fick Spinnakern göra tjänst tills det var dags att ta in mot Färjestaden.

Färjestaden har sedan vi av en händelse kom hit första gången varit en favoritplats för oss och det finns flera skäl till det, bla har man 20 meter till en långgrund sandstrand där man får gå och gå och gå innan det ens är vatten ovanför naveln så att det är dags att doppa sig. På baksidan av hamnpiren har man byggt ett trädäck där det brukar vara fullsmockat med folk.

Det är fräscha fina servicebyggander med miljöstuga, tvättstuga och en helt underbart fin duschanläggning- jag kan lugnt påstå att det är Sveriges finaste hamntoalett.

Sveriges finaste dusch/ toahus. Det känns som man är hemma hos någon, lånelitteratur, tavlor, och annat pynt, i en radio spelas soft musik….

I närheten finns också några restauranger, ett hotell, en stugby med uppvärmd pool om man föredrar det framför havsbad.

Innan vi körde in i hamnen stannade vi och badade, på vägen hade vi passerat stora områden med alger, men plötsligt var det borta och vattentemperaturen var 22, så det var inget att vänta på, vi hade ju ingen aning om hur det såg ut på badstranden. I hamnen var det ganska tomt, där låg bara en storebo båt på ena sidan av bryggan, Lite senare kom det en annan segelbåt men det kändes ödsligt och konstigt på något sätt.

Vi började med att gå en runda på området och se om det var sig likt, det var det så vi tog på oss badkläder och gick och badade. Det var ganska många andra som också var och badade och några simtränade, jag antar att det var några av de triatleter som ska tävla i Kalmar i helgen som kommer.

När det började kurra i magarna gick vi först till de närmaste restaurangerna, men de hade inget som vi var sugna på så vi började leta efter något annat matställe, på nätet fick vi tips om en pizzeria som heter Robertos och dit gick vi och beställde varsin Pizza. De var kanongoda men vi spanande in vad övriga gäster fick på sina tallrikar och allt vi såg såg jättefint ut, stora portioner och snygga uppläggningar, så är ni i Färjestaden kan vi varmt rekommendera det stället.

i solnedgången tog vi en sakta promenad till båten längst storgatan…

tisdag

Till frukost sprang jag upp till hembageriet som ligger 500 m från hamnen och köpte färska frukostfrallor, eftersom det var lite mulet så bestämde vi oss att passa på att städa tills det blev sol och badväder, för i dag var ju dagen jag skulle ligga på playan och njuta.

Alla fönster i dusch/ toaletthuset var dekorerade

Jag började med kylen, bytte sängkläder, diskade, städade toan och all det där allmänna som kanske varit lite eftersatt, sen plockade Reidar ut allt i kölsvinet och städade där och när han ändå var i farten spolade han överbyggnad och sittbrunn också och precis när han var klar sprack molnen upp och solen visade sig så vi packade en badväska och gick och mutade in en plats åt oss i solen.

På kvällen gick vi till fantasi- golf banan som var roliga annorlunda banor, häftigt med utsikten över havet, Kalmar och Ölandsbron. Sen fick jag bjuda vinnaren på glass på Ölands Choklad.

Reidar i djup koncentration….kan han träffa?

Lite kolla på vädret inför morgondagen, ser ut att bli lite svag kryss. Jamen kryssat har vi ju gjort förr på den här resan kan ju vara trevligt med svaga vindar som omväxling….