En vanlig seglarhelg

fredag

Vi seglar i väg från KBS i frisk väst-vind. Bestämmer att gå till Alholmen där det är lä. Efter Norrsundet blir det kryss. Efter några krysslag lossnar halshornet i focken. Vi rullar in och går sista biten för motor. Medan Ewa lagar middag så undersöker jag vad som gick sönder vid halshornet. Det är den lilla schackeln som sitter längst ner, det är en kort och en lång, som gängats upp och ligger böjd på däck. Detta får bero till i morgon.

lördag

Pappa har inte märkt att vi kom redan i går. Jag lånar skruvstädet i boden och riktar upp schacklet och skruvar fast igen. Drar hårt så det inte skall hända igen. Lånar också ett vattenpass för att kontrollera motorn nu när vi kört några timmar. Nu när vi kan anse att vi ligger i våg så skall motorn upp lite i framkant. Skruvar några varv på muttrarna vid motortassarna.

Sedan tar jag och renoverar mina seglarskor. Jag har ett par Henri Loyd som jag tycker är sköna men de har blivit så fruktansvärt hala.

Jag har provat med grovt sandpapper på sulan men det har inte hjälpt. Nu gör jag i stället så här. Ställer upp blad-stödet på pappas bandsåg högst upp. Kör därefter sulan försiktigt mot bladet så det skapas räfflor i sulan.

Tillbaka på båten kan jag konstatera att detta gjorde susen. Greppet är som när skorna var nya trots att inte hela sulan vart ”saipad”.

Vi seglar i väg med kurs mot Granskär. Ja, vi kan i alla fall segla en halv distansminut, sedan är det bleke. Det blir motor hela vägen till Granskär där vi hittar en fin plats längst ut på udden. Precis när vi skall lägga till så kommer det väst-vind men det varar bara några minuter sedan är det lugnt igen. Vi myser ute på bärget i varsin stol med lite tilltugg och dryck.

Sedan blir det årets första grillning.

söndag

Vi vaknar 03:20 av att stävstegen skrapar i berget. Jag ville gå ut och lägga oss på svaj i går kväll för att vindprognosen var snurrig. Ewa tyckte vi låg bra. Nu är vinden ost 7m/s snett in i aktern. Vi bestämmer att pyjamas-segla. Blir så glad åt vår ganska nya däcksbelysning. Ewa har ”dagsljus” fram när hon skall lägga loss. Vi går till en skyddad vik som heter Uggleviken. Klockan 04:15 sover vi igen.
Vaknar åter vid åtta-tiden och då är det lugnt. Efter frukost kör vi lite upptäcktsfärd ner i viken vid Röllingen. Det finns en gammal vassgång som är en genväg. Jag har gått där för 30 år sedan med Albin 78;an men vi avstår i dag det var bara 1,5m på den tiden. Plus lite landhöjning…

Kör sakta hem för motor. Under helgen har vi upptäckt att det åter är vatten i kölsvinet där den nya elektriska pumpen sitter. Vi förstår inte var det kommer ifrån. Det ser lite grumligt ut men är inte toavatten.

måndag

morgon kl 05:00. Vaknar hemma i sängen med ett ryck. Ser klart framför mig var vattnet i kölsvinet kommer i från… 🙂

Det är diskvatten! Nya länspumpen anslöt jag ju till vattenlåset under diskhon. Länspumpen har ingen backventil och då rinner naturligtvis diskvattnet inte bara ut i havet utan även ner i kölsvinet. Fixar det på måndagskvällen med en längre slang som räcker till en svanhals.