Napoleonviken – Utö

V vind som vred till SV under dagen. Vi sträckte, kryssade och slörade och rundade udden på Smådalarö och kom ut på Nämdöfjärden och styrde mot Ornö, där vi fick kryssa oss ned i Ornöströmmen. Det är lite mer båtar ute nu än förra veckan, men ingen trängsel ändå… Ut på Mysingen och sträckte nästan hela vägen till Utö. Vid bryggan i södra gruvteknik låg bara ett par båtar och vi kunde välja plats så vi fick vinden från fören, så det var skönt lä i sittbrunnen bakom sprayhooden.

Vi åt ett par korvar innan vi gick till Ica och handlade lite nödvändigheter som vi gick tillbaka med till båten för att sen ta en promenad. Först gick vi till gästhamnen och satte oss med varsin glass och tittade på båtarna som låg där, sen blev det bryggpromenad och vi konstaterade att i den norra hamnen var det mer vindlä, men mer båtar fast ingen direkt trängsel att tala om. Så gick vi upp mot värdshuset, till en gammal gruva och till kvarnen på berget.

På tillbakavägen hade vi sagt att vi skulle köpa bröd i bageriet, men när vi kom dit hade de stängt… MEN, det fanns en stor ställning med plåtar fylld med bröd på trappan så man kunde handla ändå och lägga kontanter i en burk eller svischa så det gjorde vi. På 60 talet jobbade min farmor här ute på bageriet ett par somrar, hon kände dem som drev det då och hjälpte till, så för mig känns det lite speciellt med bageriet här.
Innan vi åt middag gick vi till servicehuset, det var nog det bästa på hela dagen, trots goda bullar och en ordentlig promenad – att duscha och låta vattnet rinna länge, eller sitta i bastun…..