Älmsta- Vätöberg

Vaknade till strålande sol och svag Sv vind, idag har de varnat för höga temperaturer upp mot 26 grader kan det bli.
Vi har bestämt oss för att stanna i Älmsta och bunkra lite, inte för att något börjar ta slut utan för att vi inte vill att något tar slut innan vi träffar på nästa butik, vi ska ju bara luffa omkring lite planlöst så man vet ju inte…

I Gästhamnen blev vi mottagna av hamnvärden som hälsade oss välkomna, det gick bra att ligga några timmar på en ledig plats för att gå och handla. När vi betalat dagavgiften undrade de om vi inte ville låna en dramatenvagn när vi gick till Ica, så slapp vi bära… Allt var prydligt och välordnat, här kostar det ”bara” 350 kr/ natt, men det är det värt för man får både service och känner sig välkommen.

På Ica var det full fart och vi fyllde vår kundvagn med det vi tror vi behöver och lite fynd bland annat svenska fina jordgubbar, som vi sen åt några av till lunch…

När vi handlat köpte vi varsin strut med glass från Väddö Gårdsmejeri, den var god i den 26 gradiga värmen…

Broöppning klockan 13 i Älmsta och 13.30 vid Bagghus gick så smidigt och vi tog ett lunchstopp i den fina viken söder om bron och åt jordgubbar med yoghurt, jag tog ett dopp och Reidar tog bort kapellen, sen kryssade vi söderut med tanken att komma till Östra viken på Lidö och prova bojarna Skärgårdsstiftelsens satt ut där, men när vi närmade oss Långviken och Vätöberg tyckte Reidar det räckte att kryssa i byig S-Sv 6-12 och vi tog oss in i Norrviken för att få lä. Vi ankrade längst in i viken, men det kändes som att vi låg i vägen för de som bor där så vi åkte vidare och la oss på svaj vid Vätöberg istället. Senare fick vi veta att det finns en brygga vi hade kunnat legat vid, men det blir nog bra ändå här där vi är.

Idag grillade vi i sittbrunnen, hurra för gasolgrill.