Avslutar sommarseglingen i Mälaren

Mälsåkers slott – Askskären – Killingen –            Prickviken – Kvarnviken

Vi tog en liggedag vid Mälsåker slott med skogspromenad och letande efter svamp – var lite torrt i skogen, men lite hittade vi. Vi tog en eftermiddagsfika på slottschefeet som den här dagen var så välbesökt att allt fikabröd och lunchalternativ var slutsålt – vi fick visst en av de sista go bitarna. Sällan man ser så många besökare här samtidigt. Vi hade under dagen fått sällskapvid bryggan och på kvällen drog vi oss ut i viken för att ligga på svaj eftersom vinden skulle öka under kvällen, natten.

Från Mälsåker fick vi kryssa och ta ett rev till Stallarholmen, där vi stannade för att handla på Ica. Precis före bron finns en ångbåtsbrygga där vi la till och gick och handlade. Sen åkte vi till gästhamnen på andra sidan viken för att fylla vatten, men det fanns inga vattenslangar där vad vi kunde se så vi åkte till båtklubben, där vi lånade en y- bom och tjuvade lite.

Dagens mål var Askskäret. Strängnäs båtklubbs uthamn, det var många båtar där när vi kom och ganska trång, men vi fick plats och kunde njuta av en solig varm dag i lä.

Sen kryssade vi i svag vind upp till grönsaksleden, där vi fick den svaga vinden bakom oss och gled igenom alla prickarna ut mot Grönsö för att hitta ett bra ställe vid Granskär, men där var så mycket båtar överallt så till slut la vi oss på svaj bakom killingen.

Den Nordvästliga vinden gjorde sen att vi inte la till i Norrsundet som vi helst ville utan i den sk Prickviken vid Skeppsbrokajen sundet där vi ofta svajar. Där låg redan några båtar när vi kom, men där finns gott om plats. Vi visste att ett regnväder skulle dra förbi, och det gjorde det… en ganska kort skur med kraftig vind var snabbt förbi och man kunde sitta och läsa i solen snart igen. När Reidar fixade med vår middag tyckte jag att något inte riktigt stämde…. Avståndet till en annan båt var plötsligt kortare, och inte låg vi så där långt bort när vi ankrade? Nej, för vi hade draggat och fick göra en omankring. Det är första gången det hänt så nu har jag varit med om det också.
Lite städning ombord och lite små packande… i morgon kommer vi hem till kvarnviken efter sju veckor ombord.