Falkenberg

Lördag – Söndag

Vaknar ganska tidigt, kan ligga och slöa och lyssna på ring så spelar vi en stund innan vi äter frukost och planerar vår dag. Vi har tänkt oss att se Falkenberg med cykeltur, åka upp till Vallarna, till centrum och handla lite. Men när vi kommer till hamnkapten vid tiotiden är alla cyklar redan utlånade, så vi tar till plan B.

Vi går till Skrea stranden som ligger bara 500 meter från bryggan, där hittar vi en väg mellan dynerna och så är vi på stranden. Det är långgrunt i vattnet såg vi redan i går kväll, men det finns en brygga som är kanske hundra meter lång, den slutar med en liten plattform och stege så man kan bada därute, Vi är inte ett dugg sugna på att bada för vinden ligger på från havet, men 3 tjejer hoppar i och säger sen att det var skönt och att de tror att det säkert är 20- 22 grader i vattnet…. Skrea strand är 2 km lång sandstrand och vi går nästan hela vägen till slut innan vi går in bland små hus, de ser ut som kolonilotter och man kan ana att de används för att sova i när man vill leva sommarliv på stranden. Det är fint med gång och cykelväg och små matställen, man kan tänka sig att här myllrar det av folk en solig varm sommardag.

Stranden är Eu klassad och det innebär bla att den sköts på ett visst sätt och att det finns allmänna faciliteter som toaletter och parkeringsplatser i anslutning.

När vi kommer tillbaka där vi började vår strandpromenad ligger en minigolfbana- så vi tar en 18 håls runda och sen får den som förlorar bjuda på fika/ lunch- sen gammalt brukar det vara glass, men i idag passade det bra att fika…och äta räkmacka på tennisklubben som ligger bredvid.

Tennisklubben var full med liv- där pågår en SM tävling för juniorer. Det börjar dra ihop sig till regn och vi skyndar till båten, sen fördriver vi eftermiddagen med att slappa, läsa, duscha och Reidar gör ett inlägg och film om sjökorten, Middag i lagom tid och Reidar hinner ta en cykeltur innan vi hejar på Sveriges tjejer i EM matchen.

Efter söndagsfrukosten tar vi varsin lånad cykel och beger oss på upptäcksfärd i stan, först upp till friluftsområdet Vallarna med aktiviteter för hela familjen, smådjur och lekparker i en stor lummig park vid ån. här finns också en utomhusteater där det spelas buskis. I år är det Åsa Nisse som spelas för utsålda hus- det har ju varit uppehåll på grund av pandemin två somrar så nu vill alla ut och bli roade. vi kollade om det fanns biljetter till dagens föreställning, det fanns det men bara på spridda platser, vi satsar istället på att kunna se dem när de drar ut på turné i höst – i Uppsala eller Sundsvall, kanske…..

sen cyklade vi ner på stan som var tämligen folktom den här sommarsöndagen, vi blev sugna på att köpa färskt bröd på ett bageri men de vi hittade var stängda så vi åkte till coop och handlade allt vi behövde där istället och åkte tillbaka till båten för lunch.

Cykeln jag hade fått i lånelotteriet hade problem med sadeln, först var den för hög och reidar hämtade verktyg och fixade, sen var den knepig på så sätt att den vinklades bakåt när jag cyklade i ett gupp- det blev väldigt obekvämt att cykla så, så när vi lunchrastade fixade Reidar det också, och sen cyklade vi iväg till den yttre hamnen där det också finns gästhamn och hittade en annan sandstrand, mindre än Skrea men kanske ett bra alternativ…. om man inte vill trängas med alla andra och inte bryr sig om att det är lite skräpigt av ilandflutet allehanda tång, sjögräs och sånt. Det blev i alla fall en skön cykelutflykt.

På kvällen fyllde vi på vatten och förberedde oss för att kunna sticka iväg tidigt i morgon bitti för att hinna ner till Höganäs innan det börjar blåsa igen, det är en bit dit så vi ställer klockan på 6 för att hinna i det väderfönster vi får dit ner.