Fredag 11 augusti – Onsdag 16 augusti

Arkholmen – Upplångö

Oj, vad tiden går fort vi har redan varit ute i en vecka, det börjar bli dags att uppdatera loggboken. Jag gör ju lite snabbanteckningar varje dag på vårt instagramkonto amerona_linjett35, som jag startade som en slags anteckningsbok och ett snabbare sätt att berätta för nära och kära var vi höll hus. Tanken var att ha de som stöd när jag sen satte mig ner för att skriva i vår bloggbok.

Den här resan hade vi inget mål när vi åkte, vi ville bara komma ut med båten ett par veckor och sen fick väder och vind vara det som styrde och så får vi se vart det blir och vart vi stannar till längs vår väg.

Efter en lugn natt på Arkholmen startade vi vid halv tiotiden och började kryssen mot Sävsundet och Tvären, i den sydliga vinden 5m/s och strålande SOL. På radion spelade tjejlandslaget kvartsfinal i fotboll och det var en spännande match som gjorde att tiden gick mycket fortare än vanligt. Kul att de blågula tjejerna vann ännu en gång.

Det var inte så många båtar ute men naturligtvis fick vi möte i den trånga leden vid Västra Stendörren, men vi har en duktig kapten och självslående fock så allt gick bra. Vinden ökade upp mot 8 och vi valde att gå den inre leden mot Vålarö, där ligger en gästhamn, Svärdsklova som vi aldrig varit till och där fanns också en kryssarklubbsboj i lä bakom Fagerö, den var ledig så där knöt vi fast oss och fick en fin solig eftermiddag.

Svärdsklova – Risö

Vi åkte förbi Broken och mot Oxelösund för att komma ut på Bråviken. Personligen gillar inte jag Bråviken- där blåser det alltid hårt och är jobbig sjö. I dag var prognosen S 5-9 och vi bestämmer oss att ta den nordligare rutten och komma till Arkö från norr om Grönsö. Visserligen är leden utmed Grönsö till Arkö smal och krånglig att kryssa i, men det gick bra. Vi hade inga ärenden att göra i Arkö, så vi passerade bara och gled ut på Aspöfjärden och satte kurs mot Risö.

Där fick vi hjälp att ta oss in vid berget och fick en fin plats i lä bredvid en motorbåt. Det myckna regnet den senaste tiden hade gjort så att spången till den större ön var under vattnet, så det blev ingen längre promenad, men sophuset fungerade som vanligt så vi kunde bli av med lite sopor.

Risö – Lilla Ålö

Vi resonerade om att åka till Harstena, innan de stänger för säsongen eller fortsätta söderut. Vi fortsätter söderut. Vinden har vridit och blivit västlig som senare på dagen blir det SV.  Det blir en solig dag och vi passerar Väggö, Håskö, Kättilö och Fyrudden och tar ner seglen vid Olsöarna. Vi tänker att det skulle vara fint om vi kunde ligga i Stugvik, där finns fin brygga, trevlig strand och möjlighet att gå en längre promenad. Men när vi kommer dit ser vi att det blåser rätt igenom viken och vi kommer inte alls att få det så där fint och mysigt som vi önskade, så vi letar upp ett annat ställe, Krokviken där man ska kunna gå i land eller svaja, så det slutar med att vi svajar i en av vikarna.

Kaptenen har ont i ett öra men glömde sina örondroppar hemma, därför bestämmer vi oss för att åka  upp till Valdemarsvik nästa dag för att besöka apoteket. Det är en bit upp till den lilla staden, men det var längesen vi var där och vi har ju inte bråttom någonstans. Den här helgen i augusti är jorden nära ett stjärnfenomen om det är klart väder ska man kunna se många stjärnfall. Jag sitter ute i sittbrunnen och spanar när mörkret faller men ser inga ovanliga blinkande ljus på himlen den här gången- kanske är det inte så just här just i år…

Krokviken – Valdemarsvik – Arholmen

Vi går för motor upp till Valdemarsvik. Det är en solig och varm dag med svaga sydvindar. I hamnen är det ganska tomt, det finns bara en till gästande båt vid kajen. Valdemarsvik har fått lite nya bryggor med y-bommar sen vi var här senast. Det finns ett lite kafé i en av hamnbodarna, som lockar med räkor och färsk lax- men de har stängt på måndagar – Typiskt att vi kom just då då.

Apoteket har alla fall örondroppar till kaptenen, Ica har lite färskvaror och butiken med den gröna skylten har några spännande ölsorter att prova till kvällen. När vi kommer tillbaka från vår inköpsrunda hör Reidar ett surrande ljud, något har hänt med batteriladdaren och han behöver felsöka en stund. Han vet inte riktigt vad som är fel, men till slut får han ordning på torpet och allt verkar fungera som det ska igen. Vi äter lunch och blir väl omhändertagna på Miriams veranda och fyller vatten innan vi kastar loss igen och kör tillbaka ut från viken till Valdermarsviks segelsällskaps klubbholme Arholmen. En fin välskött pärla till klubbholme, här märks det att medlemmar lagt och lägger mycket tid och kärlek till sin lilla ö.

Vi sitter på bryggan och avsmakar en god mörk Staropramen, tar en promenad och tittar runt innan vi tar kväller.

Arholmen – Spårö

En fantastisk morgon, vi kryssar ner till Valdermarsviksledens början och svänger ner i leden mot Flatvarp. Åter en dag med svenska fotbollstjejer som är i farten och väderprognosen lovar regn till lunch så vi har bestämt att ta regn och lunchpaus i Trässö på svaj. Vinden är ganska svag sv ca 4 i medel och vi kryssar oss sakta ner till vår lunchmål och vi kommer precis fram till Väderskär när vi ser på molnet att det drar ihop sig mot regn, vi rullar in och tar ner och hittar ett ställe att svaja på tills regndropparna börjar falla. Just som vi fått i ankaret är matchen klar och det står klart att Sverige får spela om bronset- attans att det inte blev vinst igen, men brons är ju också medalj att kämpa för….

Efter någon timma har regnet dragit förbi och vi åker ut i leden igen och hissar våra segel och fortsätter. Ner mot Storkläppens fyr ökar vinden något och vi får kryssa ner mot Spårö, där vi så småningom hittar en liten knöla vid Strömsundet i Spårögloet där vi kan ligga över natten. men först går det inte alls bra, för ankaret släpper och vi får förtöja om… när ankaret kommer upp förstår vi varför- det sitter en stor tofs med sjögräs i det. Så småningom ligger vi  bra där i alla fall, och får precis upp sittbrunnstältet innan kvällens regnskurar kommer. Senare hör vi om översvämningar i Norrköping med slukhål i vägar och allt, men vi klarar oss ganska bra där vi är och får en lång lugn natt. När regnet upphör tränger plötslig solen sig igenom molnen och går ner, det blir ett vackert skådespel att titta på

Spårö – Upplångö

När vi kommer ut till Spårösund kommer två båtar i kapp oss från Västervik. vi ser senare att det är en Linjett 33 och en Crown 38. De hissar på precis som oss när de kommer ut från Spårösund och kör sen om oss för motor och hejar innan de drar ut sina fockar.

Linjetten kör vi snart om i vår tur och efter en halvtimme är vi i kapp och om Crownen. Sen har vi den i hasorna ända ner till Östra Eknö, där det blir kryss neråt Lilla Bergö. Här har vi kryssat många gånger och Reidar har sina egna vägar runt kobbar och skär, Crownen följer efter en bit, men slår så småningom ut i leden igen och vi blir utan vind och startar motorn, rullar in och Reidar tar ner seglet medan jag fixar lite lunch, som den här dagen blir en gryta med rester vi samlat på oss. Vi letar lite efter var vi ska lägga till för natten och tänker först kolla in ett ställe sydost om Kråkelund men efter Mannens fyr får vi stark sydlig vind och misstänker att det blir lite för blåsigt där och bestämmer oss för att ta oss in i leden vid Lotsstationen och Upplångö som vi legat vid förut ett par gånger och som brukar vara bra. Den här gången tog vi en mycket smal väg förbi Kuggen och Marsö, där det på ett ställe bara var 2,4m utmärkt i sjökortet och dessutom stod ett västmärke mitt i leden- jag fick gå upp och speja men allt gick bra och grundet var väl synligt i det klara vattnet. Vi lade till vid “vårt” berg på Upp Långö och fick mycket fin lä. Kaptenen badade i det 15 gradiga vattnet- matrosen avstod. Vi hade ett par sköna timmar i solen, men så vände vinden till väst och vi beslöt att i stället svaja i en av vikarna norröver. Men det blev bra det också.