23-26/6

TORRÖ – HALLMAREVIKEN

Kryss SO 4-7 söderut mot storkläppens fyr. Planen var någonstans i området vid Loftahammar, det blev en svajnakring i Hallmareviken, lite trixigt och spännande att ta oss in, men en fin Svanvik med lä för den allt mer ökande vinden…

På kvällen blev det te med ostsmörgås av nybakad glutenfritt bröd, det var riktigt gott..

HALLMAREVIKEN – SKAVDÖ

Idag har vi haft allt möjligt i vindväg, vi har haft slör, läns, kryss, bleke och sjöbris W,NW,O,SE,N,S mellan 1-9,9. Maxfart 7,7 knop och högsta vattentemperatur uppmättes i svajviken vid Skavdö till 20,6. Vi var ensamma i viken som var ganska grund men hade bra lä hela natten

SKAVDÖ – FIGEHOLM

Reidar har shoppat på nätet och beställt ett paket som skall hämtas på Coop i Figeholm, så därför blir gamla Figgan dagens mål. Det är S vind så vi skippar den prickade leden och kryssar ner till Yttre hammerskär och går in i leden lite söder om Figeholm. Det är halvfullt i hamnen och vi blir den första svenska båten den här dagen, där kommer också en dans båt men alla andra är Tyska turister.

Vi äter lite lunch innan vi går till Coop och Reidar får sitt paket, sen sitter vi i skuggan i parken och pratat med två av båtklubbens funktionärer och äter goda jordgubbar från Mönsterås. 28 grader är det här idag, det är varmt, men jag pratade med min väninna som bor i södra Frankrike, hon hade 42 grader- då kändes vår värme inte lika varm.

På kvällskvisten känns det extra lyxigt att ta en ordentlig dusch och hårtvätt i det fina servicehuset, det är en speciell känsla att göra det efter de här dagarna, speciellt som det i dag var den varmaste dagen hittills.

På kvällen blir det middag på pizzerian Figges- de hette förut Dolce vita, men har fått nya ägare sen de gamla sålde verksamheten efter mer än 30 år. Lokalen är sig lik, utbudet likaså och vi blev proppmätta.

Det är så roligt att komma hit, alla är så vänliga och hjälpsamma och i gästhamnen är servicehuset alltid välstädade och iordning. Ett fint ställe om man behöver bunkra.

FIGEHOLM – HULTEHAG

Dagen började med att vi streamade fotbollsmatchen Sverige spelade mot Japan i natt- vi orkade inte vara uppe…

Vi gick till Coop igen, den här gången för att bunkra livsmedel, fyllde vatten, packade ner gummibåten, tankade och sugtömde toan, sen motoriserade vi en halvtimma söderut i leden till Ekö skärgården där vi hittade en egen vrå på en ö, det drog lite runt udde men det var skönt för det var ännu en varm dag, 26 grader. SMHI har orange varning för värme under helgen här….

Reidar jobbade på med sina olika projekt, bla har han byggt en rasberrypaj dator som han gjort en låda och konsoller till, nu skulle diverse sladdar och knappar monteras….Jag lyssnade på poddar, pratade med familjemedlemmar, badade och tankade D vitaminer i solen.

Efter middagen försökte vi ta en liten runda och se oss om på ön vi var på, det var inte helt lätt, det låg ris och nedfallna tallgrenar överallt och det var torrt i marken så mossan och ljungen knastrar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*