Nynäshamn – Ålö – Håskö – Trässö- Vippholmarna- Runnö- Kalmar

Andra veckan- eller 3,e beroende på vem av oss som skriver…. men nu är det jag, Ewa och då är det min 2,a vecka eller andra veckan efter den stora datakraschen….

Vi förberedde oss för hård kryss så vi började lite lugnt med att motorisera till och igenom Dragets Kanal, vi tog ett rev redan när vi hissade på och kryssade ut vid Krokskär, ganska snart fick vi sällskap av ännu en Arcona som vi kampades med ner mot Sävsundet, vinden hade lite olika styrkor men låg på 8-10 i medel. Vid västra Stendörren blev vi lite förvånade för där låg inte en enda båt såg vi därinne när vi susade förbi. Vi fortsatte ner mot Oxelösund där vi svajankrade vid östra Ålö mitt emot viken där det ligger 2 kryssarklubbsbojar- de var båda upptagna förstås, men å andra sidan blåste det in på dem, så vi fick ett mycket bättre ställe…Ett regn och åskväder inne i oxelösund gick förbi, men vi fick nöja oss med vackra molnbilder…

Till middag bakade jag pizza som vi smaskade i oss med god aptit- sjön suger ju 😉

Söndagsmorgonen var lika strålande som de morgnar vi tidigare haft och den började ju som alla andra dagar med morgonbad och frukost . Jag roade mig med att simma ett par gånger till vår lilla ankarboj och räknade ut att det borde blivit ett par hundra meter- bra start på en sommarmorgon tycker jag.

Vi satte kurs mot grunden vinterklasen och förbi Oxelösund i lite växlande vind mot Arkösund. När vi kom upp till den berömda pricken Kejsaren blåste det upp och vi fick en kort regnskur över oss, den var så snabbt förbi att vi inte ens hann sätta på oss några regnkläder. Vi bestämde oss för att utforska en vik i närheten av Håskö som vi läst om i vår Hamnbok, men när vi kom in där kändes det mörkt och instängt och stället som boken rekommenderade var redan upptaget så vi åkte ut därifrån och rundade udden och Där hittade vi en egen lite ö med fina klippor som vi kunde lägga oss vid. Flera dopp och middag under kvällen och Reidar fortsatte att lösa dataproblemen

Trässö blev nästa stopp, där vi fick en egen klippa då alla andra valde att ligga på berget en bit bort. Men det var ovanligt lite båtar där… kanske 6 vid berget och 5 stycken på svaj… Mystiska ljud från skogen på kvällen- var det rådjur eller vildsvin vi hörde? Skriande läten och spring av fötter i det torra löven i skogen på stora Trässö. På en cayenne på svaj hissades den kvinnliga delen av besättningen högt upp i masten, jag tyckte det såg lite läskigt ut, speciellt som mannen på däck sprang runt så att båten gungade- jag har ju varit uppe en bit i vår mast så jag vet ju hur det känns när det svajar när man hänger där. ..

Vii bestämde oss av olika anledningarna att vi skulle åka till Kalmar så vi fortsatte att åka söderut i bra fart,  vi sträckte så gott som hela vägen och hade en fin segling förbi Händelöp  mot Stora Vippholmen och den knalle Reidar i förväg bestämt att vi skulle ligga vid.

Det var inte många båtar här heller, det märks att vi är ute i slutet av säsongen men fördelen är ju att favorithaken är lediga när vi kommer. Jag låg och solade på däck när en båt med 3-4 tyskar var på väg in för att lägga sig bredvid oss, men de insåg att det var för trångt och lade sig runt hörnet vid stora stenen i stället. Vi var på väg till soptunnan när vi såg att de samlade ihop grenar och jag frågade dem om de inte visste att det var eldingsförbud och att man inte ens får tända grillen på sin egen tom. Det hade de inte hört talas om sa de, men jag tror inte att de gjorde någon eld sen. Det var lite oroligt att gå och  lägga sig på kvällen- tänk om hela vippholmen börjat brinna….

Onsdagen hade vinden vridit till S och ökat i styrka och vi planerade att hinna ner till Mönsterås innan den blivit allt för kraftig. Vid Furön korsades våra väga av Gotlandsbåten som kom från Oskarshamn och alldeles efter tog vi ett rev eftersom vinden fortsatte att öka. Reidar hade sett en vik på Runnö som skulle vara väl skyddad i sydvinden och vi hade pratat om att kolla hur det såg ut där när vi ändå var i trakten, men när vi närmade oss och vinden var så stark bestämde vi oss för att svaja i lä ett par timmar för att fortsätta när det mojnat lite. Runnö är visst känt för att bestå av många olika spännande bergarter, viken på den norra sidan var djup och långgrund och vi kom långt in i lä innan vi la ankaret. Vi pratade lite om att vi skulle göra en nattseglning, men så kom vi överens om att starta i soluppgången istället. Senare på kvällen såg vi hur ett åskväder härjade över fastlandet- på radion dagen efter pratades det om alla åsknedslag men vi klarade oss utan att ens få en droppe regn på oss.

Torsdag – vi ställde klockan på kvart i fyra och tuffade ut ur viken,förbi Jätters ön och ut i Kalmar sund medan solen färgade himlen purpur röd när hon gick upp. Sundet låg blankt och vi försökte segla men fick vänta några timmar på vind… under tiden intogs frukost – idag är det den 9,e och Reidars födelsedag, så han överraskades med ett stort paket jag smugglat med mig – helt otroligt att han inte hittat det på de här veckorna vi varit på väg.

Jag kan nog påstå att han blev både överraskad och glad över innehållet- nu har han fått en ny leksak att lära sig hur man gör med….

Någonstans mellan Dämman och Revudden fick vi SV vind och kunde kryssa ner mot  Ölandsbron och redan vid lunchtid var vi framme i Kalmar.

I Kalmar var det stadsfest och tivoli nära hamnen, vi gick och handlade lite på Baronen, åt lunch på Mc Donalds, betalade hamnavgift och gick till Stekhuset och intog födelsedagsmiddag- En väl kryddad pepparbiff med god dryck. Efter middagen tog vi en sväng på stan och tittade in på de konserter som var i stan innan vi gick till den Italienska matmarknaden där vi köpte olika goda kakor som vi åt hemma i båten istället för tårta till lite mousserande  vin i sittbrunnen där vi tänt vår gravlykta för att få lite extra mysfaktor i bakgrundsljuden från tivolit.