Byxelkrok och söder ut…

lördag

När vi lämnar Byxelkrok har vi gjort en “Väder-Routing”. Vinden skall först vara SO och sedan vrida över Syd till SV. Därför börjar vi med att gå för BB mot fastlandssidan och tänker passera norr om Blå Jungfrun. När vinden går över till SV så kan vi fortsätta för SB halsar. När vi kommer till Blå Jungfrun så mojnar det först och vi får göra två korta slag.

Sedan kommer vi precis förbi och vinden vrider nu till SV. Det är inte ofta vi kommit så här nära.

Lugn segling ner till Timmernabben där vi får en fin solig kväll i en ganska tom hamn. Nabbens fisk har redan stängt så vi får ingen färsk fisk men Reidar lånar en cykel och tar en tur och jag tar en promenad till Gabriels keramik och köper ett par till av de temuggar vi köpte där för något år sen.

söndag

Timmernabben- Kalmar

Ganska svag vind när vi startar på förmiddagen för att gå ner till Kalmar. SV vinden fortsätter och likaså vår kryss söderut. Strax före Rävsudden ökar vinden. Det är lite båtar ute tycker vi, men på Ölandsbron står trafiken stilla- det är ju söndag och mångas semester är slut… Jag lägger upp en bild på mina sociala medier för att skoja lite- texten: Dagens trafikrapport: stillastående trafik på Ölandsbron, under bron fri fart 🙂

Hamnen i Kalmar har många lediga platser- är vi så tidiga den här gången? Vi lägger till nedanför köpcentret Baronen som vanligt utan att behöva trängas med Arconan som ligger närmast men lucka emellan…

Hamnkaptenen kommer och tar betalt, i Corona tiderna som råder har de stängt turistinformationen och hon har kontoret på fickan, som hon säger. Reidar räknar båtarna i hamnen på kvällen och får det till ett 20 tal. Hamnkaptenen berättar att de tappar 60% av normal beläggning då väldigt lite Tyska, Danska och Polska båtar inte kommit i år.

Vi tar en liten shoppingrunda och äter lunch och lite senare tar vi en promenad runt i Kalmar som känns ovanligt folktomt och faktiskt lite trist.

När vi åker nästa dag är hamnen nästan tom

tisdag

Kalmar – Bergkvara

Svag SO när vi lämnar Kalmar och vi sträcker söderut med tanken att komma till Kristianopel, men ca 5M före Bergkvara vrider det till S och ökar i styrka samtidigt som vågorna vi har emot oss växer till och sköljer över däck och till och med ner i sittbrunnen. Vi tar 2 rev och rullar in focken lite och bestämmer oss för att gå till Bergkvara istället.

Vägen in till hamnen där är ganska lång och väl utprickad då där är många grund på sidorna. Vi går nästan ända in till hamnpiren innan vi kan ta ner vårt segel och har tur som får sista platsen bakom piren. Det är kraftig sidvind just när vi ska lägga till och jag är mycket tacksam för en båtgranne från Schweitz som hjälper mig med tamparna i fören.

När vi fått fast tamparna och fått på segelkapellen går jag ner i båten och får en liten överraskning. Fördäcksluckan har varit ställd i vädringsläge och ventilen i förpiken har inte varit stängd- hela kojen har förvandlats till vattensäng, ja det har tom kommit in vatten i garderoben så alla kläder därinne är blöta och får hängas i salongen på tork och alla dynor och sängkläder åker ut på däcket för att torka….och jag får hitta en annan säng att sova i efter kvällspromenaden.

Bergkvara är ett litet samhälle med en stor camping som också tar betalt för hamnplatserna. Där finns en liten butik och en minigolfbana och campinggästerna har tillgång till en liten pool där barn kan bada. Det här är tredje gången vi är här, det var en slump att vi kom hit första gången men då tyckte vi det var en trevlig lite hamn. Det är det väl fortfarande men det märks att inte båtgästerna man satsar på här.

Vi tar en kvällspromenad i samhället och tittar oss omkring och senare på kvällen upptäcker vi att vi inte har någon fungerande belysning på babordssidan.

Det blir en gungig natt, då vågorna drar in runt hamnpiren och väderprognoserna säger att det ska bli kraftiga västliga vindar ett par dagar framöver. Vi tycker det då är bättre att åka till Kristianopel för att få mer lä och invänta lugnare väder, så vi ställer klockan och åker tidigt på morgonen..

onsdag, torsdag och fredag

Bergkvara – Kristianopel

Vågorna är lite snällare när vi kommer ut från leden, men ju närmare målet desto högre vågor får vi. Det är ungefär 2 timmars färd till Kristianopel och vi startar med revad stor men när vinden mojnar lite slår Reidar ut det för att vi ska få en bättre gång. Reidar tycker att seglingen går bra nu och funderar på om vi inte ska fortsätta ner till nästa hamn som är Sandhamn, men jag vill inte- vindarna ska ju öka och det är ändå ganska höga vågor här. Vinden ökar snabbare än vi anar och när vi ska gå upp i leden in till Kristianopels hamn ökar vinden och Reidar får slita hårt i vågorna för att dra ner storen samtidigt går 3 motorbåtar ut från hamnen och de har det väldigt jobbigt de också, ser det ut som

Vi kommer in i hamn och får en bra plats invid en Bavaria från Karlshamn, senare får vi höra att det hade blåst upp mot 10 någon timme innan vi kom, det förklarar alla vågorna som plötsligt växte på.

Paret i Bavarian var mycket trevliga och vi pratade en hel del, de tipsade om trevliga ställen att besöka i Blekinge skärgården och ett par kvällar spelade vi Boulturneringar, för vi stannade hela 3 nätter för att vänta ut att vinden skulle vända och förhoppningsvis vrida till vår fördel.

Första dagen går åt till att fortsätta torka klart de blöta kläderna och felsöka och laga belysningen som berodde på en ärgad skadad kabel ( se annat inlägg )och att städa upp i båten efter den kabeldragningen. Den andra dagen köpte vi matsäck och gick på upptäcksfärd. Så fort vi satt oss ner och åt våra goda kycklingbaugetter började det regna och vi fick kura under taket till en lada medan skuren drog förbi och tredje dagen spelade vi minigolf, handlade, promenerade och bara hade en ledig dag…

Metspö eller åskledare? Det är frågan det