SÖDRA IDTULLEN – BYXELKROK

Lediga lata dagar i kroken

Fredag och lördag 23-24 juli

Vaknade tidigt, åt snabb lätt frukost, tog av kapellen, drog upp ankaret och gick för motor till den röda pricken där leden in mot Kråkelund står. Där hissade vi storen och rullade ut vår självgående fock.

Vinden NV ca 5 med byar runt 8-9. Mitt ute i Kalmarsund blev det högre vågor från sidan och det gungade ganska bra. Vi såg på AIS att några båtar lämnade Kroken och att det var ett par till än vi som just då hade siktet inställt ditåt. Vågorona blev allt högre och vi tog på oss våra säkerhetsselar för att vara på den säkra sidan och bestämde att ta ner seglen inne i hamnen.

I hamnen var det så gott som fullbelagt, en hamnkapten kom cyklande ut på den nya bryggan och hänvisade oss till en boj nästan ända inne vid bryggfästet- ” Det kommer bli lite gungigt där i eftermiddag, men ni har djupet ni behöver ända längst in” ropade han. Vi rafsade ihop storseglet för att vika det snyggt när vi var på plats, fendrade av och fick upp förtöjningstampar i ett huj.. vi drev lite iåt sidan men som tur var fick jag hjälp på bryggan av en trevlig båtgranne…

Den nya bryggan var lite hög. Förmodligen anpassad för att passa alla stora båtar som är ute nu förtiden och gunget från havet i den rådande vindriktningen gjorde att vi fick ligga med lite säkerhetsavstånd och det var lite ovant för matrosen att hoppa uppför på bryggan än som vanligt hoppa ned…

När vi vek seglat märkte vi att det har gått sönder, på flera ställen utmed akterliket har kolfibern brustit och den tunna duken gått sönder, så vi lagade provisoriskt en lång bit med gorillatejp och seglduk. Och kaptenen, då tejpen inte räckte till att förebyggande tejpa hela kanten, ville ha tag på mer – De kanske har på Ica, sa han…

Vi började med att gå till hamnkontoret och till fiskaffären. I hamnkontoret betalade vi hamnavgift och hörde oss för om det fanns möjlighet att hyra cyklar- det fanns det, men inte just då för varenda sadelförsett fordon var redan utlånade och man kunde aldrig veta när de kom tillbaka, så det var ingen idé att boka någon…. sa tjejen bakom disken…

I fiskaffären fanns i alla fall det vi var ute efter- räkmacka förstås, det var ju Fredag. Krokens räkmackor skrev vi om redan förra året.. vi funderade på om vi skulle göra någon räkmackelistning och äta räkmackor på alla ställen vi kom till och sen betygsätta dem…. men vi har ju hela kylen full med mat, så det kändes inte som en bra idé, och tänk om någon räkmackefantast här på båten skulle bli trött på räkmackor- det kan vi ju inte riskera….

På Ica har de en våning ned, en stor avdelning med sk lanthandelsaker- här kan man hitta allt från synålar till grillar, men just gorillatejp fanns inte, bara icas vävtejp som vi köpte för att ha i nödfall.

Det var varmt, det var gungigt, blåsigt och längst in på bryggan en liten båt där tre unga män spelade stereo så det hördes i hela hamnen…. kunde blivit jobbigt, men vi var inte i båten hela tiden och när de gick upp i byn för att förlusta sig på någon av restaurangerna blev det lugnt och stilla.

I Byxelkrok har man byggt om lite med nya bryggor och förlängt piren. Det finna plats för många båtar och husbilar. Att ligga på nya bryggan visade sig vara ganska bra- men fick närmare till både Ica och stranden. Lördag och Söndag den här helgen var det dessutom knallemarknad på  hamnplanen.

På lördagen provade vi att få tag i cyklar igen, men nu var beskedet att det kanske skulle finnas på eftermiddagen för det var så många som hyrt dagen innan och inte lämnat tillbaka än, vi betalade hamnavgiften, gick en sväng på marknaden där jag gjorde stora fynd- marknadskarameller- det måste man köpa på marknad – och en panamahatt – det har jag önskat mig länge…

Sen gick vi och provade badstranden. Fin sandbank med stora stråk av släta stora och små stenar, det var lite trixigt att gå ut i vattnet för närmast vattenbrynet var en passage med sten innan man kom ut på sandbotten. Men det var ganska långgrunt och vattnet var varmt så det blev några dopp innan vi bröt upp för lunchpaus och en liten eftermiddagsslummer..

Det blev ingen cykeltur till långe Erik eller utmed kustvägen den här gången, men solnedgången- den fick vi och alla andra uppleva.

Byxelkrok har ”vuxit” i våra ögon, numera tycker vi båda att det är en fin och trevlig hamn att komma till och vi stannar gärna ett par dagar…. Och nästa gång måste vi få tag på ett par cyklar…