Äntligen Öland

Fredag och Lördag

Morgondoppet inställt på grund av risk för kylskadade tår. Men en solig frukost i sittbrunnen får vi innan vi letar oss ut från svajviken, hissar segel och styr mot Sandvik och solen och vindarnas ö- Öland.

Det blåser inte särskilt mycket, nej det är nästan vindstilla så vi hissar vårt code one segel och efter en låååång varm dag kommer vi fram till den lilla fiskehamnen Sandvik samtidigt som våra kompisar i båten Kristina som gått från Borgholm. Vi får bojarna bredvid varandra på en inre bryggan.

När vi pysslat med kapell och annat man pysslar med när man kommer i hamn får vi besök i båten. Det är vänner som har sommarhus här som dels bjudit oss på middag på kvällen, dels lånar ut sin bil åt oss så vi kan se oss omkring på ön och så erbjuder dem sig att vi får tvätta om vi behöver. Jag tvättade ju kläder häromdagen i Kristianopel men det skulle vara skönt att byta lakan, så de får med sig en omgång med sådant i en kasse.

På kvällen tar vi den lånade bilen och åker iväg på äventyr och middag i solnedgången på deras veranda. Det blir en mycket trevlig och sen kväll och när vi kommer till båten är det nästan mörkt och man ser lysen från vindkraftverken på fastlandssidan vid ön Jätterön och vid Mönsterås.

Vid frukosten på lördagen gör vi vår planering för dagen, och åker iväg, efter 6 veckors båtliv känns det lite konstigt att åka bil men vi börjar med att ta oss till Källa Hamn, sen stannar vi till vid Källa kyrka som byggdes på 1000 talet vid en offerkälla, i två våningar där undre våningen var kyrka och övre bla annat hade förråd och skottgluggar så man kunde försvara sin by. Vi var till Böda hamn och till trollskogen. i Trollskogen gick vi en av de många promenadlederna som finns där, sen åkte vi till Byxelkrok och åt lunch och tittade i de olika bodarna och tog ett kort snabbt varv på marknaden innan vi åkte söderut. Vi stannade till och tittade på Byrums raukar, som är Ölands bäst bevarade raukar, där fanns också en riktigt fin sandstrand. Sen tog vi kustvägen till Sandvik där vi passade på att handla lite och tanka innan vi skulle få lämna tillbaka bilen.

När vi kom tillbaka hade Tomas och Anna åkt men i stället hade Johan och Lena kommit och tillsammans med dem gick vi till stranden och tittade på solnedgången och drack te.

En riktigt trevlig dag tog slut till slut och vi fick törna in