Marknad i Mönsterås och natthamn i Timmernabben

torsdag

Det här blir en liten sammanfattning av de senaste dagarnas färder.

Idag blev det en jättekort segling, nästan så kort att det inte var lönt att hissa på ens….

Nej, nu skojar jag, men så långt är det inte mellan Mönsterås dit vi kom i går och Timmernabben som vi är i ikväll.

Första dagen med annan vindriktning än den W/ SW som varit rådande sen vi började vår resa söderut innebar att det istället var SE och S som om växling.

Men innan vi åkte i väg vid lunchtid var vi upp till Storgatan  i stan och tittade på marknaden- 60 knallar som sålde det mesta som brukar finnas på liknande marknader, t- shirts med tryck, strumpor med lös resår, skor, kläder  ja ni vet…

_DSC8519

Mönsterås är en liten stad med kyrkan mitt i byn, en huvudgata och många gamla hus, några butiker har kvar den ursprungliga inredningen vilket ger atmosfär.

i bageriet, en hylla med massor av te sorter och kannor

Från marknaden har vi med oss våra fynd- en ny vattenslang, marknadsgodis gjort utan smör, mjölk och vitt socker och varsin tunnbrödsrulle med räkor.

Att det blev en sån här kort etapp berodde dels på den här marknaden och att det tvärsöver sundet firades en kronprinsessas födelsedag och Borgholms stads 200 års jubileum och våra tråkiga erfarenheter av den hamnen med dunka -dunka musik långt in på småtimmarna…

Till Mönsterås kom vi från Klintemålatrakten där vi, eller rättare sagt Björn hittat ett fint berg att ligga vid efter att ha kryssat från Västervik i ganska frisk SW vind. Innan vi åkte från Västevik åkte vi över till marinan vid varvet för att se om de hade bergkilar eftersom vi inte har så många med oss, men det blev inga kilar för båttillbehörsaffären var stängd och tom nu får vi försöka klara oss till Kalmar, där borde de ju ha….

Timmernabben har en ganska liten båthamn, vi har varit här förut och tycker att den är helt ok om man vill  ha lugn och ro och så finns ju här ett rökeri och en fiskaffär och förmodligen kustens billigaste  pris 100 kronor/natt bara.

När vi kom fram hit satt Reidar i gång med flera projekt, på marknaden i Mönsterås hade han köpt en ny vattenslang- en sån där ni vet som kryper ihop sig till en liten hög när man vattnat klart- nu åkte gamla slangen bort och in i ankarboxen hamnade den nya som verkade fungera på ett godkänt sätt, sen böt han ut den gamla gasolslangen mot den han köpte när vi var i Nynäs och så gjorde han en förändring av försegelkapellets fästsättnings anordning efter en idé från en L 35 han såg i Västevik, så idag har bla både sygrejor, verktygslådan, rörgrejorna fått komma till användning.

Efter middagen var kaptenen trött och vilade på maten medan jag tog en långpromenad och tittade mig omkring i byn.