VÄSTERVIK – FIGEHOLM

Det regnar och åskar under natten, vi vaknar båda vid ett tiden och inser att takluckan i salongen står öppen och går upp och drar igen. Vid tre tiden vaknar jag igen av regn och åska men på morgonen har ovädret dragit förbi och viken ligger spegelblank utanför båten.

Vi lyssnar på lokalradion och hör att 700 abonnenter har strömlöst och att blixten slagit ner i ett hus, det har varit ett förfärligt åskväder inåt landet.

Reidar byter fock till 106 %aren och så åker vi för att tanka. Vid tankbryggan ligger redan en annan segelbåt och personerna på den berättar att tankautomaten inte fungerar, vi lägger ändå till och Reidar kan också konstatera att det inte fungerar. Hamnkaptenen från gästhamnen kommer med sin rib, hon ringer till mackägaren som redan är på väg men han konstaterar att något är trasigt med datorerna som inte får kontakt med omvärden- det här kan ta en kvart eller två dagar innan det fungerar säger han, förmodligen är det åskan som orsakat problemet. Medan vi står där får vi en trevlig pratstund med tjejen från hamnen- hon berättar lite om planerna för hamnen till nästa år- de har mycket ideer bla  dykutflykter….

Vi lämnar Västervik utan att tanka, det blåser mycket lite och vi går för motor förbi Spårö innan vi hissar på, och när vi gjort det kommer Reidar på att det var något med en latta som han glömt fixa så vi får ta ner seglet igen…

Reidar fick skruva lite och så hissade vi upp seglet och kryssade söderut i den svaga S vinden. Eftersom det blåste så lite och fick vågor emot oss fick vi inte upp så mycket fart, så segelturen gick lite väl lååååångsamt ibland.

Vi sträckte förbi Ö och V Eknö innan vi fick kryssa upp mot Mannens fyr. Alldeles vid Vipholmarna kom en motorbåt i ganska god fart med kurs rakt mot oss. Reidar tog upp tutan och tutade på dem som i sista stund girade undan… när de passerat vände jag mig om och såg en kvinna hytta med näven mot oss och skrika någonting…. Förmodligen tyckte hon att vi var drummlar som inte höll undan för deras motorbåt…

Väderprognosen hade spått att det skulle komma V vind kl 16 och Regn och åska vid Figeholm kl 17. Och vindskiftet kom precis när vi kommit till Simpevarvs angöring, vi tog ner seglen innan vi gick in i leden och vi fick några regndroppar på oss, men åskskuren kl 17- den hade bytt både riktning och tid…. men vi blev förhoppningsfulla när vi såg att vattentemperaturen utanför kärnkraftverket var uppe i över 19 grader.

Om ni inte varit i Figeholm har ni missat Östesrgötlands mest populära gästhamn som Figeholms båtklubb driver där- den är väl värd ett besök, men man får ha tungan rätt i mun när man åker in i den trånga leden- det gäller att hålla reda på alla prickarna….

Inne i hamnen sken det upp, vi kunde välja och vraka bland platserna för vi var alldeles ensamma. Det var väldigt varmt i vattnet så det första vi gjorde var att bada….

Middag vid ett bord i parken medan vi tittade på jolleungdomarnas mödor att ta sig runt en liten bana. Reidar tog sig en runda bland båtarna och jag tog en kvällspromenad ute på byn innan myggen kom och det var dags att planera morgondagen och så småningom krypa till kojs