Första semesterveckan 2020

fredag

Vi tar det lugnt på morgonen. Börjar med en cykeltur till kyrkogården för att vattna. Hemma igen redan 09:15 och 17km cykling.

Efter en andra frukost så börjar vi packa. Ewa har redan förberett sin packning men jag ligger lite efter. Vid 12-tiden är bilen lastad.
Efter att ha lastat ombord allt kör jag bilen till garaget i närheten och där har jag en gammal cykel. Det blir andra cykelturen i dag.

13:40 lämnar vi hamnen med kurs mot Nockebybron som öppnar 14. Efter öppning tuffar vi för motor mot Södertälje. Efter Slagstafärjorna så hissar vi på och seglar till Slandö Kalv. Södertälje Båtklubbs klubbholme. Slussning får vänta till i morgon.

Vi får lite vägledning åt vilket håll vi skall i morgon

lördag

Vi startar från Slandö 08:30 för att passa Mälarbron kl 10. Allt går planenligt och vi möter några klubbkompisar då vi kommer ut i saltsjön. Deras semester är slut. Vår har inte ens börjat 🙂

Vi kryssar ner över Himmerfjärden med en lunchpaus i en svajvik. Vi tar natthamn före Tvären.

söndag

Vi börjar med bad och därefter frukost. Kryss även i dag men i fina vindar. Fina leder ner förbi Västra Stendörren. Vi bytte till självslående fock i morse så det går lätt. Vi avslutar dagen på Korsö i Bråviken där vi går en skogspromenad och träffar på får. Bad trots endast 19º.

måndag

Första egentliga semesterdagen! Åter igen kryss. I dag med ett avbrott då det kommer regn och blåser 14m/s rakt i näsan. Vi tar ner och tänker gå in vid Risö. När vi är nästan framme så mojnar det till 4m/s så vi hissar på igen och seglar vidare söder ut. Försöker ta natthamn på Håskö men vi tycker att det är “utsålt” där. Går vidare för motor mot en vik söder om Harstena by. Hasselö. Där blir vi nästan helt ensamma. Bara en motorbåt längst in i viken. Vi får en regnskur strax efter tilläggning.

Men kvällen blir fin

tisdag

Vi får en fin segling ner till trakterna av Loftahammar där vi går in till Björkholmen som är Åtvidabergs klubbholme. På kvällen kommer seglarkompisar söderifrån. Också de i en Linjett 35. Trevlig kväll med Johan och Lena

onsdag

Det blir en överraskning då vi skall iväg. När jag tar upp fjärrkontrollen till ankarspelen och trycker på Upp, så startar även Johans elwinsch. Oops. Vi har två lika fjärrkontroller av märket Welleman. Jag köpte min först på nätet och Johan hittade en lika på Kjell o Co. Ingen av oss har tänkt på att ändra koden. Det finns 1.000.000.000 varianter men de levereras med samma kod från början. Detta måste vi ändra senare. Johan stänger av sitt spel och vi kan nu börja ta upp ankaret.

Vi får i dag sträckbog och tidvis med vår Code-1. Nu fungerar spärren som den skall. Vissa sträckor bär emot och då blir det fock. Vi möter fler båtar som går norr ut än som skall som vi söderut.

Norr pm Kråkelund tar vinden slut och vi startar motorn för att gå till Figeholm. Strax börjar det blåsa och det kommer regn. Vinden går från 0 till 14 på ett ögonblick. Vi tar natthamn i svajvik intill Kråkelunds gamla lotsstation. Fin svajvik med endast en tysk båt.

torsdag

Vi ändrar planerna och ställer kursen mot Byxelkrok. Där håller man på att bygga om och bygga ut hamnen berättade Johan i går. Ny vågbrytare skall göra hamnen lugnare och även ge plats för flera båtar. Vi har NW och W och kan segla med spinnaker. När Ewa hissat strumpan i topp så ramlar plötsligt allt ner. Men fallet sitter kvar där uppe. Kroken måste ha öppnat sig och nu har vi tillfälligt förlorat vårt nya fall som sitter lite högra upp och är till Code-1. Vi har som tur är ett reserv-fall i gamla spinnakertrissan så vi kan få upp spinnakern igen. Efter halva sträckan vrider vinden och ökar. Det blir fock sista biten i 8-9 m/s.

Plottern stämmer inte riktigt med nya pirarna men vi hittar in ändå. Vi är framme redan 11:30 vilket visar sig vara gynnsamt. Det blir ganska fullt till kvällen. Vi får fina promenader i hamnen med någon regnskur under resten av dagen.

På piren har man byggt många fina stentorn

Vid tidigare arbeten i hamnen har man nog använt “Röda Pärlan” men den tjänstgör nog inte längre. Nun har man modernare båtar och maskiner

På kvällen kommer Ewas chef med man och hälsar på. De är sommarboende på Öland och tar motorcyklarna hit för ett besök. Fin solnedgång som avslutar kvällen tillsammans med fiskrestaurangens räkmackor.