Sandhamn – Färjestaden

Onsdag- Fredag

Det blir en lång dag då vi seglar 42 Nm i vind som växlar mellan Sv-S-SO i början svag och vi hissar code one seglet, sen byter vi till spinnakern. Först har vi svag vind som sakta ökar, och även vår fart – hastighetsrekord för sommaren, kanske totalt? I höjd med Mörbylånga närmar sig vindstyrkan nio och vi tar ner spinnakern och kör med focken sista biten in till Färjestaden.

Vi lägger till i en tom  y-bom i början på bryggan och med förenade insatser sitter vi snart säkert, även om det gungar lite och blåser en hel del. Här ska man scanna en kod som leder till en hemsida där man markerar var man lagt sig och betalar. Det är jätte struligt och vi får försöka flera gånger innan betalningen går igenom. Vi bokar tvättstugan till i morgon och går och tittar på badet- det ser inte inbjudande ut alls, men stora vågor som rullar in och regntunga moln, men i morgon skall det bli SOL igen och då är vi på rätt ställe…för vi ska stanna ett par dagar.

Torsdag och fredag – semesterlyx med sol & bad som startar med tvättstuga, färska frallor till frukost.

När jag springer fram och tillbaka till tvättstugan skurar Reidar däcket rent från saltstängt innan vi går till köpcentret för att shoppa.

I sportaffären går vi bananas och kommer ut därifrån med varsitt par nya löparskor, strumpor, joggingbyxor och simglasögon, det blir några kassar att bära på när vi också besökt systembolaget, lindex och köpt jordgubbar innan vi kommer tillbaka till båten. Det är varmt och lunchtid så vi lämnar allt och går till Ölandsglass för att lyxa till det med ute lunch.

Jag väljer efter lite velande en ceasarsallad- jag längtar efter fräscha grönsaker och Reidar väljer en räksmörgås. När maten kommer in blir jag mycket nöjd med min tallrik räksmörgåsen var inte så stor som de brukar, men den var god i alla fall enligt räkälskaren…

Sen blir det sol och bad och på kvällen tar vi en promenad och provar våra nya skor- de är bra och vi går en lång promenad.

När vi är tillbaka i hamnen är det underhållning på en av uteserveringarna och vi stannar till och lyssnar lite på musiken. Det är inte så mycket folk ute som det brukar här, det märktes på badet på dagen och det märks mycket på kvällen, det känns som att den fåtaliga publiken är nära och kära till bandet som spelar. Men fantastiskt ändå att det är levande musik ändå. Vid åtta tiden börjar den stora folkvandringen mot hamnen och solnedgången och vi sitter där en stund och tittar på föreställningen då solen går ner bakom Kalmar på andra sidan sundet.

Fredagen startar med långpromenad efter frukosten. idag känns det ännu varmare än i går och stranden lockar redan många badande och efter promenaden blir det bad för oss också förstås. Efter en lång dag i solen och havet, ville vi aktivera oss lite och gick till Färjestadens äventyrs minigolfbana och slog några bollar och avslutade dagen med middag på Sibylla och ännu en solnedgång innan vi gick och packade ihop och förberedde inför morgondagens avfärd.