Tre veckor efter sjösättning

lördag

Nu har vi varit i sjön i tre veckor och det har hänt en hel del

Propeller

På sjösättningsdagen 26/4 hade jag några saker på kom-ihåg-listan

• Montera propellern
  • Stäng alla kranar
  • Provstarta motorn
  • Fendrar och linor

När jag började med propellern så passade inte navet på nya drevet. Jo det passade men muttern drog inte så att det vart stumt. Navet kunde röra sig axiellt lite grann. Det behövdes en bricka under muttern. Snabbt hem till förrådet och ingen bricka jag hade passade så jag fick modifiera den som var närmast rätt.

Tillbaks till båten så löste brickan detta och propellern var på plats. De andra punkterna hanns med och snart kom traktorn och det vart min tur. Allt gick bra.

Diesel

Båten var tät och motorn startade. För att stanna efter 10 sekunder. Nytt försök. Men den gick bara några sekunder och sedan stopp. Jag kollade alla installationer men hittade inte felet. Efter ett samtal till Patrik på Arken teknik kom det fram att jag åter hade förväxlat sugslangen för diesel och returen till tanken. Samma som i min RB111. Detta tog ett par timmar att konstatera och att rätta till. Nu gick den som den skulle.

När jag skulle gå upp och ta rätt på täcknings- och pallnings-material så slog det mig att jag inte monterat låsskruven med vikbricka på propellermuttern. Jag fick boka ny upptagning med traktorföraren. På lördagen efter alla sjösättningar.

Redan på valborgsmässoaftonen, torsdag, så kunde jag få komma upp. Efter 10 minuters skruvande var det åter dags att sjösätta. Nu med en extra M8, låsvätska och vikbricka. Någon dag senare mastade jag på med en klubbkompis. Nu upptäckte jag vatten i motorrummet. Vi torkade bort allt vatten och dagen efter var det torrt. Det var väl något gammalt som runnit fram när båten kom i sjön. Det visade sig senare att det droppade från en avgasklammer.

Någon dag senare fyllde vi på med allt som vi brukar ha ombord. På slutet av dagen som hade varit solig och vindstilla skulle vi slutligen sätta på storseglet. Då fick vi 8m/s rakt i aktern. Vi lämnade hamnen med storen halvt ditsatt och sökte lä bakom en ö ner mot Drottningholm.

Ankarspelet

Nu ville inte stävankaret åka ut. Ankarspelet ville inte snurra åt något håll. Efter att ha kört lite ner och upp så löpte det ut. Storen kom på plats och vi åkte hem för motor. Testade lite olika varvtal och allt med motorn verkade bra. Dagen efter skulle jag köra ut ankaret i hamnen och det var tvärnit. Gick inte att rubba åt något håll. Jag demonterade hela spelet och tog hem det. När jag plockade isär så hittade jag en liten metallbit i fettet och efter mera demontering av olika drev och axlar så hittade jag ett “mellan-drev” med en speciell låsfunktion. Där var det gängpaj, skadat lager och två trasiga brickor. Jag reparerade de skadade delarna så gott det gick, tillverkade två brickor med rätt mått. Den ena som var nylon fick göras av en bit skärbräda. Det var vad jag hade.

Jag bestämde ändå att detta mellandrev behövde bytas ut. Det består av flera delar. Se bilder

Det fanns på generalagentens sida, Comstedt, men fanns inte i lager. Jag hittade till slut delarna som ett kit på amerikanska Defender. Med snabbfrakt 2 dagar skulle priset bli detsamma som på Comstedt. Efter lite förvecklingar med adressen hem som innehåller åäö så kom paketet på 4 dagar. Jag hade då monterat till baks ankarspelet med mina reparationer och mellandrevet skall bytas senare.

Första övernattning

Nu var det fredag 7 maj och det var dags för första övernattning. Vi sov i båten kvar i hemmahamnen för att sticka i väg nästa morgon. Vi hade en hel del att fixa med under fredagkvällen. Det tar en stund på våren innan alla saker kommer på sin rätta plats.

Lördag morgon var fin med vindar runt 3 m/s men riktningen var kryss till vår uthamn Norrsundet en bit upp i Mälaren. En seglarkompis stack iväg strax före så vi fick någon att segla i mot. Vinden vred fram och till baks 90º. Enligt väderprognoserna och nuvarande vindriktning så skulle det blåsa rakt in i vår klubbvik. Vi seglade därför vidare till “Prickviken” (Namnet för att det står så många prickar där) och svajankrade i lä i väntan på eftermiddagens vindvrid. Efter någon timme kom regn och 12 m/s så de som redan låg i Norrsundet fick det stökigt.

Efter regn kommer sol och vi kunde göra en kort förflyttning till bryggan i Norrsundet. Nu var vinden syd.

Värmaren

Under natten vart det kallt! I båten var det bara 18º trots att värmarreglaget stod på 21º. Vi höjde under kvällen till både 22, 23 och 24. Värmaren gick upp korta perioder men envisades att gå på lägsta och temperaturen var kvar på 18º Inga felkoder! När det var sovdags ställde vi reglaget på 26º. Jag vaknade vid 4-tiden och frös. Plötsligt gick värmaren på högfart och det var ett väldigt oljud på fläkten. Det har det iofs varit under vintern också men nu tyckte jag det var värre.

Låg och Googlade en stund på reservdelar till Airtronic D4. I Värsta fall kunde delarna kosta 12.000:- Och det till en 12 år gammal värmare. Njaaa. Jag somnade i alla fall och på morgonen hade vi rådslag.

Vi valde att åka för motor hem och sedan en biltur till Hjertmans för inköp av en ny värmare. Tankarna i natt var att om vi köpte en ny värmare, lika som nuvarande så hade vi eventuellt lite reservdelar för framtiden.

Nu visade det sig att Airtronic D4 kom i en helt ny version 2 2019 så utförandet var inte det samma. Vi fick byta kabelstam, reglage och pump också. Nya värmaren utlovas ha dubbla livslängden med borstlös motor. Tyst bränslepump, steglös värmereglering och nytt “smart” reglage. Det sista vet jag inte om jag håller med om. Nu skall det tryckas och vridas för att gå in i olika menyer bara för att höja eller sänka temperaturen.

Vi fortsatte på söndagen med att demontera den gamla värmaren och jag slutförde allt under måndagen. Gissar att det tog 8 timmar att få allt klart. Men oj vilken bra värme det vart. Så hett i första utblåset så man inte kan hålla handen där. Och mycket tystare än den gamla. Om tiden räcker till så kanske jag servar den gamla och överlåter den till Ewas barn som köpt motorbåt.

Laddning från motorn

Nu vart det ny långhelg och Ewa var ledig torsdag till söndag med halv-dag på onsdagen. Vi planerade för 5 dagars Mälarsegling. Vi kom i väg framåt lunch-tid på onsdagen. Fin segling till Granskär med solig avslutning i lä. På morgonen gick vi vidare under Hjulsta-bron för att kommande dagar fortsätta ner förbi Strängnäs. På morgonen hade vi -24Ah i batterierna. Inget anmärkningsvärt egentligen, men det skulle senare belysa ett väsentligt problem. Vi hittade till kvällen ett fint ställe på Skåningsholmen.

Det var lite svårt att se hur djupt det var vid stranden då vattnet här uppe är väldigt brunt. Vi stod stundtals på botten men härdade ut för att kunna grilla till kvällen. Det var ju spegelblankt och inga vågor. Till kvällen måste vattenståndet ha minskat för nu stod vi på grund utan att komma loss. Vi bestämde att lägga oss på svaj i viken bredvid inför natten. Efter lite trixande så var vi loss.

Efter ankring råkade jag kolla batteristatus och nu hade vi -28Ah. Det var ju konstigt då vi haft laddning från solpaneler och även gått för motor vid broöppning och tilläggningar..

Det visade sig att vi inte hade någon laddning från motorn! Nya motorn!!! Efter några timmars felsökning i skenet från ficklampor, vi ville inte förbruka ström i onödan innan vi hittat felet, så ger vi upp. Det fungerade inte!

På fredag morgon bestämde vi oss för att åka hem för att felsöka då vi bedömde att vi kunde få problem att vara ute tre dagar till med endast laddning från solpanelerna. Det skulle inte bli mycket sol de kommande dagarna.

Efter många timmars segling och motorgång och 40M avverkade så var vi i hamn. Under dagen hade jag fått kontakt med Patrik på Arken Teknik som “visste” vad det var för problem. “Motorn är målad med för mycket färg så generatorn har ingen jord-kontakt med motorblocket. Det har flera råkat ut för”.

Jag var väl lite skeptisk men efter att ha demonterat generatorn kunde jag konstatera att det stämde.

Efter en del filande på både generator och motorblock så återmonerades generatorn.

Lite förvånade så kunde vi ändå konstatera att NU LADDAR DET!

Vi sov över i båten och hade en TV-kväll. Nu nöjda med att flera saker blivit fixade.

Lördag förmiddag lite mulet och regn så vi unnade oss en sovmorgon. Senare seglade vi i fin vind upp till Norrsundet där vi träffade flera Linjettseglare. Flera modeller var representerade: 32, 33, 34, 35