Midsommar är starten för sommarens segling

MIDSOMMAR I GODA VÄNNERS LAG

Veckan före midsommar, efter tävlingen Mälarrodret för kaptenen och Ölandsresa med barnbarn för matrosen var fylld med aktivitet. Vi packade och stuvade, handlade och stuvade lite till och mitt i allt upptäckte vi att spolpumpen till ankarspelet var trasig. Så vi fick åka till Martec och köpa en ny och så fick kaptenen meka lite i sista stund.

Vi var några som skulle fira midsommar tillsammans och ganska stark västvind gjorde att platsen för firandet blev Mälsåkers slott där vi firat den här helgen så många gånger genom åren. Bra brygga och trevligt arrangemang som hembygdsföreningen står för med danslekar, fiskdam och lotterier enligt gammal tradition.

När vi kastade loss på torsdagseftermiddagen hade vi ingen lust att kryssa i den starka vinden första dagen på vår sommarsegling, så vi gick för motor, åt en sallad på vägen och då det inte var bra läge för Norrsundet valde vi att svaja utanför Alholmen. Vi stämde träff med de andra båtarna Kristina 1, X-it och Knotatwork i vråkasundet kl 9 på midsommaraftonen, och tillsammans började vi kryssen i den svaga vinden söderut. Efter en timma hade vi inte kommit ut till Fagerön och då startade vi motorn för att komma fram i bra tid för att få plats på bryggan innan alla småbåtar som brukar komma till firandet.

Den traditionella sillunchen med snaps och visor intogs i två av båtarnas sittbrunnar och vi gick över till X-it med våra sillburkar och allt annat vi behövde. Det var varmt i solen och lunchen avslutades med bad i den 19 tradiga vattnet. Lite svalt att gå i med skönt när man väl doppat sig. Vi gick upp till slottet och lyssnade på musiken och provade lyckan på chokladhjulet. På kvällen dukade vi långbord uppe vid slottet och åt middag tillsammans, de flesta var ganska mätta fortfarande efter lunchen men vi grillade l lite fläskfilé som behövdes göras iordning.

MIDSOMMARDAGEN 24 JUNI

Sovmorgon, svag vind och vid lunchtid startade vi mot Södertälje. Räknade ut att vi skulle ha öppning av Mälarbron kl 15 och sen slussa 15.30 Vi hade inte bråttom och inga planer på slutdestination, men det finns flera bra svajvikar söder om slussen så vi lät väder och vind bestämma hur långt vi skulle gå. När vi kom till Mälarbron och kontaktade slussen om öppning fick vi veta att det var ett fartyg på väg söderifrån och att vi skulle gå under och hålla till höger när det fartyget hade slussat så skulle vi få slussa meddetsamma. Vi fick vänta ganska länge på det där fartyget och när det gick ur slussen hörde vi på VHF en att de hade problem att öppna bron- det var några spända minuter innan vi hörde plinget från bommarna däruppe. Men allt gick bra och snabbt till slut och när klockan var 4 var vi ute på andra sidan och kunde hissa på och segla till vår svajvik vid Mörkt och kalkbergets naturreservat, där det enda som hördes var en tupp i land som var galet sugen på att gala.