Mälarrodret 2024

söndag

Jag seglade Mälarrodret förra året 2023 då det var premiär. Det var en trevlig segling men väldigt vindfattig.

Så var det dags igen och på fredagen startade vi 5 båtar med ny startlinje vid Hässelby Holmes udde, där det finns en enslinje för tisdagsseglingar.

Banan var den samma som förra året. Målgång flyttad några hundra meter till tvärs grönpricken vid Norrsundet.

Jag startade 18:16:33 som sista båt. De som startat tidigare hade ändå bara kommit ut på Lövstafjärden. I svag läns segade jag mig ut på Lambarfjärden. Efter Lambarön kom regn och också vind. Det vart spinnaker ända till Norrudden där det blev några krysslag genom Skeppsbackasundet. Upp med spinnakern igen vid Göholmen.

Därefter följde en lång läns ända upp till Fageröflisan. Jag var nu tredje båt. Vid rundning 21:30 konstaterade jag att det var ca två timmar tidigare än 2023. En Omega 30 hade nu tagit täten och som andra båt var Marcus Mollander som arrangerar denna segling. Mörkret föll fast det inte blir så mörkt en vecka före midsommar. De två första båtarna tog ett spår långt ut mot Fagerön medan jag kryssade på vindskiften i 3,5-6 m/s nära rumbline. Nästa rundning var Rundskär och sedan ner till Tuna holmar. Jag förberedde Code-1 inför halvvinden till Hallstaskär men den kom aldrig upp för det vart för brant.

Efter Hallskär så körde jag Coden en kort bit innan jag bytte till Spinnaker. Omega 30 var fortfarande först. Avstånd är ju svårt att bedöma i mörker men ibland trodde jag att jag tagit in lite. Markus var nu strax före och skar lite mer på länsen. Vid rundningen av Fagerön så var jag inte så långt efter. Men Markus kunde hålla en högre kurs med sin spinnaker än jag, så ja kom lite efter ändå. Ner mot Vråksundet började jag närma mig igen. Jag har bott i sommarhus på Alholmen i 60 år så jag tänkte att jag skulle ha lite nytta av lokalkännedomen här. Seglade nära Alholmen och fick bättre vind då vi kom i lä av Lagnö. Där passerade jag Markus.

När vi kom till Dävensö så avtog vinden. Snopet då vi bara hade en sjömil kvar till målet vid Norrsundet. Vi strök utmed vassen med pinad höjd för att slippa slå. Omegan låg nu parkerad i bleke vid Skeppsbacka 1700m från mål.

Markus och jag fick konstiga vindar mellan 0,3-0,8 m/s fram till Skeppsbackasundet där SO vinden kom till baks med 1,5 m/s. Målgång vart för mig 04:58:40 som andra båt, vilket var sex timmar snabbare än förra året.

Efter målgång så skulle vi samlas vid vår klubbrygga för regattamiddag och prisutdelning under lördag eftermiddag. Jag svajankrade i viken för att inte väcka de båtar som låg vid bryggan och för att få några timmars ostörd sömn.

Vid 12-tiden åkte jag in till bryggan och det vart eftersnack och after sails. Senare god mat och dryck som Markus ordnat samt prisutdelning.

Resultat 2024

1. Omega 30
  2. First 285
  3. Linjett 35 (jag)
  4. Omega 34
  5. Dehler 29 DNC

Tack Markus för en trevlig segling!