Kort segling till Kråkmarö

Vi skall träffa seglarkompisar som är på hemväg. Vi har några alternativ och de som har startat lite tidigare får välja. Första alternativet var upptaget men vi bestämmer Kråkmarö.

Vi börjar dock med en promenad till bageriet för att kunna bjuda på lite goda Harstenabullar till kvällen.
Men… Vi har de senaste 5 åren blivit besvikna varje gång vi går till bageriet. De gamla klassiska vaniljbullarna som bara smälte i munnen bakas inte längre. Dagen före midsommarafton så fanns det bara en bulle med socker på. Kanelbullar skulle bakas till midsommaraftonen. I dag finns inte heller några kanel eller vaniljbullar. Bara dessa med socker. Det finns iofs mycket annat gott kaffebröd.
MEN VAR ÄR DE KLASSISKA VANILJBULLARNA!
Det var bättre förr! Skärpning Harstena bageri…!!!

När vi kommer ut ur Flisfladen så säger jag till Ewa ”Kan du kolla var Kråkmarö ligger så vi vet ungefär vilket håll vi skall”. -”Det är där”, svarar Ewa och pekar på sjökortet”. Det var bara 5M bort så det var knappt värt att hissa segel. Men nu var kapellen av och allt förberett.

Det vart en kort kryss på en timme men ändå skönt att segla efter flera ligge-dagar.

Vi får fin plats bredvid ”Kristina” på ett eget berg i viken Tjälvassen. Efter lite lunch så tar vi en promenad över ön. Kråkmarö finns enligt hamnboken väl beskrivet i flera böcker men de har vi inte tillgång till så vi gör vår egen upptäcktspromenad.

Vi kommer efter lite stig-finnande ner till ”Byn”

Till baks till båtarna blir det bad. Det tar sig: 18,1 Cº

Senare, när vi fått lite skugga på berget, så blir det grillfest och samvaro.
Fin dag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*