Karlsborg – Töreboda

Tisdag

Idag har det varit en händelserik dag. Vi vaknade vid åtta, släppte bryggan och Reidar började köra mot Forsvik och vår sista uppförssluss medan jag fixade med te, kaffe och smörgåsar med ost och skinka. Det var längesen vi åt frukost på väg, men det är lite mysigt och gott, konstaterade vi för hundrafemtionde gången- synd att något så gott görs så sällan…. Vi var ensamma på vägen men vid väntbryggan vid slussen låg den stora båten med barnfamiljen från Luleå, som vi slussat med flera gånger redan. Det känns på nåt sätt som att vi känner dem efter de här dagarna.

Forsviks sluss är en av de finaste slussarna och när man slussat klart är man på kanalens högsta nivå 92 m över havet och när man åker ut därifrån kommer man ut på en vacker led som går till sjön viken, som på sjökortet ser ut som ett upp och nervänt V. I sjöns sydvästra hörn ligger den handdrivna lilla slussen Tåtorp med 20 cm höjdskillnad och sista biten in mot slussen består av en prickad smal farled. När den prickade leden började hade jag haft ett möte och förberedde mig för att köra om en liten polsk båt med ett äldre par i. Jag hade sett på plotter att det kom ikapp en båt bakom oss och hann precis vända mig om och se en stor, kanske 50 fots motorbåt alldeles bakom. Killen som körde vinkade glatt och körde om i full fart och vi fick i hast greppa alla värdeföremål som kameror och mobiler i vågsvallet han drog upp. Det kändes som att vi skulle välta ett tag så mycket svängde vi hit och dit. Den lilla polska båten hann styra tvärs i vågorna samtidigt som han saktade ner farten och girade in framför barnfamiljen som låg framför.

När vi kom fram till slussen hade de lagt sig mitt framför och låg och väntade på sin tur, Tyvärr var det ingen som skulle ut från andra hållet, men de trängde sig ju före alla som satt i kö på det sättet…. fast vi som stod i kö hade de ju redan åkt förbi ju. Reidar hjälpte slussvakten att öppna och stänga slussportarna. Leden vi åkte i sen var på vissa ställen så smal att möten skulle ske vid speciella mötesplatser. Vi var tacksamma att trafiken från andra hållet var så liten och att vi inte mött någon stor passagerarbåt idag.

Det var bara två slussar idag men desto mera broar, vid någon fick vi vänta ett par minuter, men till och med järnvägsbron här i Töreboda skötte sig. Vi fick en plats vid bryggan på den sida centrum ligger och det första vi gjorde var att ta ett dopp i den 20,4 gradiga vattnet. Det var skönt för idag har det varit väldigt varmt.

Reidar hade bestämt sig för att vi skulle passa på att byta försegel och ha vår 106% igen, när vi kommer till Västkusten, så han tog av kapellet, så ropade han till mig- “kom och titta!”. Vårt fina tunna segel har gått sönder, troligen när vi kryssade till Stegeborg förra veckan och det blåste så hårt. Hela akterliket har släppt från duken, nästan lika som hände med storseglet förra sommaren när vi kom till Byxelkrok. Så nu måste det segel lämnas in på lagning och hur ska vi klara oss nu? Vi har ett gammalt segel hemma- kan vi få hit det? Vi har ju lite långt hem för att hämta det. Några telefonsamtal och mail och Reidars snälla son som handräckning hemma och en bra kontakt hos segelmakaren så ser det ut att lösa sig och vi kan kanske få hjälp att få det till Göteborg, så vi kan hämta upp det där och lämna det trasiga för reparation.

Gänget är samlat och i kväll bjöd Anna och Tomas på fördrink i parken. Efter middagen gick jag och Reidar en runda på stan och lokaliserade var Ica och Coop ligger. I morgon ska vi handla lite vi vill ha till midsommar och stannar nog här i Töreboda, innan vi tar oss i kast med alla dubbelslussar ner till Vänern.