Göta Kanal – inledning

tisdag

Vi åker i dag endast till Söderköping där vi skall träffa en kusin och bli bjudna på lunch. Vi hinner även med en guidad tur runt Söderköping där Ewas kusin står för guidningen.

onsdag

I dag kör vi vidare. 09:20 ser vi endast en båt vid bron väster om Söderköping så vi lägger loss snabbt och hinner lagom fram till öppning 09:30. Den andra båten får vi följe med resten av dagen. Vid Loddby-bron passerar vi den andra kompis-båten som tagit en vända på intilliggande golfbana. Det är soligt och varmt och jag blir lite för solbränd på alla kroppsdelar på vänster sida, mot söder.

Det går faktiskt bra att sitta och styra med fjärrkontrollen till autopiloten där kanalen inte slingrar så mycket. Men man måste hela tiden vara allert. Bara två möten på hela dagen. Natthamn Norsholm.

torsdag

Vi lägger oss i kö för slussen i Norsholm. Här finns också en järnvägsbro som är en del av stambanan. Tror jag. Därför är broöppningstiderna begränsade till vad tågklareraren godkänner. Vi får styra upp kön lite då vi är två båtar som lagt oss vid kajen och väntat medan nyanlända ligger och cirklar framför slussporten. Vi får alla att förstå att det är kö bakom oss som gäller. Efter någon halvtimme blir det “röd-vit” på signalen och vi får köra in som andra båt. Sedan blir det 35 minuters väntan på tågbron.

Roxen kommer näst. Vi passar på att dra ur motorn lite efter allt puttrande i 4,8 knop. Vi tar en genväg över sjön och Ewa oroar sig för djupet. Alla sjökort är samstämmiga och det är mellan 3-6m.

Nere vid Bergs slusstrappa tar kompisar emot och det blir åter en stunds väntan då passagerarbåtar skall upp. Vi får hjälp av kompisarna med tamparna så både Ewa och jag kan vara ombord. 7 slussar senare tar vi hamn i bassängen ovan slusstrappan. Ewa badar och jag duschar. Golfarna anländer lite senare och det blir gemensamhetsfika på kvällen medan vi smider planer för nästa dag. Påbjudet blir att vi redan 08:30 skall lägga oss vid väntbryggan till de övre slussarna för att komma iväg tidigt. Det blir inte som vi tänkt oss.

fredag

8.30 hade nästan alla andra i gästhamnen flyttat sig till vänt bryggan och det såg ut som att vi skulle få slussa i den tredje gruppen, men då hade klockan blivit 10 och passagerarbåten Wasa Lejon skulle avgå mot Borensberg, och så – det hördes musik någonstans ifrån och när jag vänder mig om ser jag att en stor Brigg eller något annat stort gammalt fartyg är på väg upp i slusstrappan bakom oss. Vad lustigt- vi hade så sent som i går pratat om det där skeppet som åker runt på ostkusten och sjunker andliga sånger – Shalom – heter den och vi har skrivit om den förr när vi varit på Öland – Den glider under sång och musik genom hela hamnbassängen och får förtur in i slusstrappan, och vår väntan blev förlängd med ännu en halvtimme, eller nåt.

Vi kommer in i samma slussgrupp som Tomas och Anna och har sällskap hela dagen. Vi har två dubbelslussar, en massa broar och två akvedukter att ta oss igenom tills vi kommer till Borensberg där vi vill stanna, Vi får stanna för ett möte vid en sluss och får backa vid en bro då Willhem Tell och Wasa lejon plötslig dyker upp bakom en krök… vi kommer lite väl nära kanten och får bottenkänning i kölen och på rodret. Reidar ropar och frågar William Tham varför de som är i yrkestrafik inte har någon AIS- den är trasig svarar matrosen på båten…

Den sista slussen är en handdriven sluss, som resenärerna gärna får hjälpa till att öppna och stänga med väldigt liten vattennivåskillnad som slutar med en rullbro och sen är vi framme i Borensberg och lägger till vid den alldeles nya delen av bryggan som är så ny att den inte ens fått el och vatten ännu. Tomas och Anna åker vidare till Borenshult.Efter ett dopp och lite middag tar vi en promenad på byn med Anders och Ebba, men i kväll är vi så trötta det har varit en lång och varm dag så vi försöker komma i säng lite skapligt tidigt.

lördag

När vi vaknar vid 8 har många redan lämnat bryggan, vi tänker att de ju nu sitter i kö på andra sidan av den lilla sjön så vi tar det lite lugnt och äter frukost och fixar morgonbestyren. När en båt som legat vid toasugen åker, åker vi dit och suger septitank och fyller på vatten och medan vi gör det så kastar Shalombåten loss och glider förbi oss mot Borenshult. idag har de laddat lite extra på däck dagen till ära- det är ju lördag sitter 5-6 man där och spelar på mässingsinstrument… ja det låter ju lite roligt när de åker iväg genom kanalen spelandes på sina bastubor och trumpeter…

Ute på den lilla sjön Boren lägger vi ut vår kurs mot en röd prick vi ska passera- då får vi meddelande om att vi inte har någon pilot och skärmen låser sig. Det blir att navigera efter paddan idag igen. I går hade vi problem med att plottern stängde av sig hela tiden, Reidar trodde han löst problemet, nu gör vi en rensning av casch minnet och gjorde en fabriksåterställning. Så fick vi ställa in alla inställningar vi vill ha och efter en omstart verkar det som att det fungerar igen.

Borenshults slusstrappa är fem slussar som tillsammans har ungefär 15 meters nivåskillnad. När vi kom dit låg en tysk båt vi slussat med tidigare och väntade och mitt i trappan var Shalombåten. På AiS en såg vi att det låg båtar på vänt ovanför trappan så vi förstod att vi skulle få vänta en stund. Medan vi väntade åt vi lunch- grillkorv och bröd och Reidar laddade hem en uppdatering till plottern för säkerhets skull om vi får fortsatta problem. Men med den här utsikten gör ju inte det så mycket.

Eftersom vi redan låg och väntade på höger sida om slussen var det bara för mig att kliva av båten och ta tamparna när det var dags att gå in. idag fick vi ligga längst fram så det blev en bit att gå innan jag kunde få fast öglorna i ringarna. Det var ganska höga sidor och när båten var fast och jag ställde mig vid aktern så jag inte så mycket av vad som hände där nere.

Under tiden slussningen pågick har vinden från V ökat och det var inte lika varmt att stå på kanerna och vänta idag. Vi har bestämt oss att gå till Motala Verkstad och gå och titta på utställningen om kanalens historia så vi lägger till vid den lilla kajen vid dockan. Tyvärr är Verkstadsmuséeumet inte öppnat för säsongen- det gör de på måndag men kanalutställningen kommer man in till med hjälp av korten till gästhamnservicen.

Vi åter en tidig middag- bakad potatis och skagenröra vid Mallhuset och tar en promenad och tittar på hur det ser ut här. Det verkar vara en lite lugn ort men man kan tänka sig hur mycket folk det funnits här en gång i tiden när Verkstaden var i full blom.

En kväll då vi telefonerar med nära och kära och kolla av läget hemmavid, och skriver i kapp oss här på bloggen medan vindpustarna gungar oss.