Till Mariefred

.

fredag

Vi går för motor i regn till ”Prickviken” där vi svajankrar.

lördag

Fin dag med sol och N3-7 m/s.

Frukost och sedan tuffar vi sakta i väg mot Vråkan medan vi städar undan ombord. Vi stannar i lä bakom Dävensö och märker ut var skydd skall klistras i storen där duken ligger mot spridaren vid 1;a revet och 2;a revet.

Sedan seglar vi ut genom Vråkasundet med kurs mot Fagerön. N 5-7m/s vilket blir halvvind. När vi närmar oss Fagerön tar jag fram spinnakern. När vi faller av mot klockarskär är det ändå för brandt. Vi går norr om Veckolms Prästholm och sedan kan vi sätta spinnarn. Vi kör ända ner till Gripsholmsviken. Fin segling i 6-7knop

Ganska glest i gästhamnen.

Vi går på stan och äter glass och promenerar runt Gripsholms slott.

Det är flera bröllop i stan och populäraste stället att fotografera brudparet är naturligtvis framför slottet.

Bråviken

.
söndag

I dag skall vi börja med att vara Grytgubbar… 🙂 Se gårdagens inlägg.

Vi kör för motor från Risö till Arkösund 4M för att handla fisk. Det blåser 8-14 m/s väst. I gästhamnen är det numera ”moringslinor” ett otyg som någon hittat på. Vem vill dra upp en grönslemmig lina från botten.

Vi lägger oss långsides för hamnen är näst intill tom. Kejsarens Fisk har i alla fall öppet. Det har vi kollat på nätet. Det blir lite rökt ål (De har tillstånd att fiska ål får vi veta när de två damerna före i kön frågar) lax och några räkor. Det blir också en varsin glass från Sänkdalens glass.

Vi lägger loss och en bit efter Snedskär börjar vi med att rulla ut focken. Det går i över 6 knop med halva utrullad. Efter ön Gangelbirk så tycker vi det mojnar. Vi hissar storen och faller av mot Oxelösund. Vi får en fin slör i 8-14 m/s. Dagens seglats slutar i fladen på Ringsö. Svajankring och bleke.

 

 

Kaptenens Betraktelse – Grytgubbar…

.

lördag

När vi vaknar är vi bara två båtar i hela Flisfladen. Det känns konstigt för här brukar det vara många båtar.

Det blir inget bad. Bara 18° i vattnet. I går kväll körde vi värmaren en stund också. Det märks att vi är en bit in i augusti för det blir fort mörkt på kvällarna.

Vi får fin segling upp mot ”sjö-fyran” som farleden brukar kallas. Vi möter en Smaragd som sträcker ut mot Harstena i den svaga brisen. DagSeglare? Undrar vi…

Uppe vid Kupa Klint står folk på berget och vinkar när vi magiskt glider förbi i nästan ingen vind alls. Väl ute i leden ser vi endast en båt till att börja med. Det är en Hallberg Rassy som motorseglar trots att vinden är slör 5m/s och man gör goda 5 knop. Tänk, alla dessa grytgubbar. De skaffar stora båtar, de skall ha både rullgenua och rullstor. Men de seglar ju aldrig. På riktigt. Antingen som nu, puttrar motorn så fort det bär emot eller går lite sakta eller så är storen beslagen och endast genuan utrullad. Och inte ofta dessutom bara till hälften.

Varför är det så? Kan man inte segla? Är man obekväm med att det lutar? Är båten för otymplig? NÄR seglar alla dessa båtar PÅ RIKTIGT?

Vi möter ett tiotal båtar lite senare och endast två av dem seglar. Den ena är en CB 365 som sträcker fint och den andra är två tjejer i en Albin 78 med focken halv-skotad med fladder. De sträcker inte utan får slå ibland. Långt senare när vi mött ytterligare några grytgubbar kommer en Omega 42 som seglar. Men endast med självslående fock uppe. Storen ligger tryggt under kapellet! Denna båttyp är ju en utmärkt skärgårdsbåt med hög rigg och tyngd så tar den sig enkelt fram i skärgården.

Här finns kanske en uppgift för KRYSSAR KLUBBEN (hörs ju av namnet) att ändra på denna trend.

Nåväl… vi får en fin segling och tar kvällshamn söder om Risö i en fin svajvik.

Västervik och norr ut

.
torsdag

I dag får jag äntligen prova nya storseglet efter lite ändringar. Det är en fin dag med 3-4 m/s inne i Västerviks hamn. Vi hissar på redan på Skeppsbrofjärden för att jag skall få kryssa lite.

Sedan fortsatte vi norr ut med läns förbi Storkläppen.

Trubbel i Västervik

.
onsdag

I dag skall den nya storen komma med UPS-bud till Västerviks Vandrarhem som ligger i gästhamnen. Vi hissar på för att få seglen torra efter gårdagens och nattens regn. Allra helst storen som skall packas ner. Vi kryssar i 3-5 m/s över Lucernafjärden.

När vi kommer in till Wikingarnas så börjar vi leta efter en grönmarkerad plats. På inre bryggan finns ingen. Vi vill helst ligga med fören mot vinden om vi skall ta ner storen.

På nästa brygga finns ingen plats heller så vi får backa ut. När jag lägger i backen så händer inget. Motorn går bara upp i varv. Vi glider vidare in mot land och en tillskyndande medlem ropar att det är grunt. Det vet vi vid det här laget då vi redan står fast. Något måste ha hänt med drevet eller växelviren.

Det går att växla direkt på drevet så jag får gå ner i motorrummet och växla medan Ewa styr och gasar. Den tillskyndande medlemmen har nu förstått situationen och ropar att det finns en serviceplats längst in vid första bryggan. Dit tar vi oss mestadels backande. Jag hoppar upp och ner mellan motorrum och sittbrunn. Tillslut så har vi lagt till vid kajen.

Efter lite meckande kan vi konstatera att växelviren har gått av.

Efter rundringning och koll på Erlandssons hemsida så får vi kontakt med Pampas Marina i Västervik. De kan ha en vire hemma om en timme.

Ewa försöker hitta en lånecykel i hamnen men det är tomt och öde. Vi går till gästhamnen för att fråga om cykel. Till vandrarhemmet har storseglet anlänt så vi börjar med att bära det till båten. Sedan går jag tillbaks och hyr en cykel. 100:- / dag. Sedan cyklar jag ner till Pampas. De har inte hunnit hämta viren ännu men efter en halvtimme är den där. Vi fattar aldrig hur detta gick till.

Jag tog en extra vire på 11″ som får vara reserv till gasen trots att den inte är trasig. Ännu. Bra att ha!

När jag kommer till baks till båten så har Ewa börjat ta bort den gamla storen. Vi hjälps åt med att ta bort den gamla och sätta dit den nya…

…innan jag ger mig på att byta viren.

Mitt i allt detta kommer varor vi beställt från ICA Maxi med bil.

Till slut är allt fixat och Ewa lagar Tacos.

Puh vilken dag.

 

En blåsig dag i Timmernabben

.
söndag

I dag var prognosen väst 10-14 m/s så vi seglade hit i går för att vi trodde det var bättre än Färjestaden. Där väst blåser rakt in i hamnen. Hamnkaptenen lämnade en lapp att fästa på pulpit i går. Där stod koderna till dusch och wifi. Den lappen blåste bort under nattens friska vindar.

Prognoserna har varit svåra att få ihop. Ju fler ”appar” man har i sin smartphone desto mer villrådig blir man. Ett tag var prognoserna ändrade och det skulle inte alls blåsa så mycket.

Men det gjorde det! Så Väst 10-14 vart ganska rätt här i alla fall. Under frukosten så märktes det med vinden in i sidan. Frukostbordet lutar. När jag går i land för att koppla in lite landström så upptäcker jag att landgången till pontonen har vikt sig och hänger i endast ett fäste. En stund senare kommer en av klubbens medlemmar och inspekterar detta. Bryggan ligger nog lite snett också. Han fiskar upp en avsliten kätting som förankrat bryggan.

Lite senare inspekterar jag de rester som ligger på bryggan. Så här ser en av länkarna ut som varit en bit ner mot botten. Den smalaste delen är mindre än mitt lillfinger…

Vi strosar runt på byn. Det största aktiviteten är en bit bort mot en ställplats för husbilar: Bil-bingo! Sedan hittar vi till Tempo.

Finns dom fortfarande? Jo det gör dom lite här och var och dom hade glass också 🙂

Vi hittar också till ”Fabriksboden” som vi först inte förstod vad det var. Vi gick in och tittade. Detta är vad jag kallar ”Krafs-butik”. Men här gjorde vi ändå ett fynd. Jag har länge saknat en speciell tekopp som jag hade för många år sedan. Och denna butik var egentligen en del av en keramikverkstad, så förutom det som inte intresserade mig så hittade vi jättefina tekoppar och tekanna.

Precis som min gamla tekopp från förr. Jag fick en liten flash-back att den kanske var köpt här en gång i tiden!?
Nu investerade vi i en kanna och fyra koppar. De två koppar som skall vara i båten måste få en bra plats i porslinsstället i skåpet. Det är ett Rosättra-snickeri med hål och pinnar men inget av hålen passar riktigt till dessa koppar. Ewa löser det ändå för stunden med pinnar och omslagspapper.

Timmernabbens Båtklubb har haft två hamndagar med olika aktiviteter. I dag är det bla BåtbottenTvätt. Ett båtsläp är byggt med tvättborste och vinsch. Båtarna vinschas sakta upp med ett band och borsten tvättar av botten. När båten är helt uppe på släpet kör man upp båten en bit och spolar av med högtryckstvätt. Allt på släpet är hydrauliskt och sköts med en trådlös fjärrkontroll. Hydraulpumpen sitter i en låda på släpet och matas med 3-fas. De tvättar 19 båtar på tre timmar. 10 minuter per båt.

 

Efter god middag på Nabbens Rökeri så slöar vi ombord. Rökeriet har för övrigt byggt ut restaurangen jätte fint!

Senare på kvällen reflekterar vi: Det är något som skiljer sig från tidigare!? Det är nästan helt tyst. Vinden har mojnat…

Tips om lådor

.
Knivlåda

I Amerona är översta lådan i pentryt full med knivar. På frisk kryss händer det att en kniv kan åka ut genom hålet där man sätter in fingret för att öppna lådan.

Inte så kul med flygande knivar i salongen. Jag löste det så här:

Från en tom förpackning, troligen en från byggmarknaden som det varit skruv i, skar jag ut en plastbit som var stor nog att täcka hålet pluss lite till. Skruvade den inne i lådan så den täcker hålet med EN skruv. Nu fjädrar den undan när man stoppar in fingret men hindrar också knivarna från att åka ut.

Isotherm ASU hemlighet

.
Värmebölja

Uppdaterad 2023-07-16

I den värmebölja vi haft nu så har vår kyl hålla lite för hög temperatur. I förra båten RB111 Cavella så hade vi ett Egetbyggt kylskåp med kylmagasinet i taket. Samma där under varma sommardagar så vart det lite för varmt i skåpet.

Kylen är en Isotherm ASU 3201

Efter tips från Thermoprodukter så kan man faktiskt ändra temperaturen med +3° eller -3° trots att kylaggregatet går på auto.

Hur gör man då?

Jo, på kompressorns svarta del finns en påjackad elektronikdel som i sin tur styr fläkt och kompressor och i den finns själva ASU intelligensen. Men också en dip-switch som kan ändra temperaturen.

Man börjar med att stänga av kylen och ta ur säkringen sedan tar man bort kablarna från boxen. Om den som installerat varit yrkesmässig så är det en svart och röd kabel överst från matning elpanel och eller säkring. Röd är plus och svart är minus. ANNARS MÄRK KABLARNA!

Därunder sitter klarna till fläkten om den är luftkyld. Sedan finns två modularjack. En smal och en bred- Dessa går inte att förväxla. Drag försiktigt ut boxen och vicka lite samtidigt.

Inne i boxen kan man sedan se dip-switchen och det går att ändra utan att ta i sär boxen med en liten krok och mejsel.

Men enklast är att ta isär boxen. Fyra skruvar.

Inställningarna är så här

Inställningar av switch för Isotherm ASU Temperaturläge.

Funktion.       /.        DipSw. 2 3 4 5
+3° On Off Off Off
Normal Off On Off Off
-3° Off Off On Off
-11° frys-läge Off Off Off On

Så det som skall ändras från Normal enligt tabellen för att få -3° är: 3;an Off och 4;an On

RÖR INGA ANDRA SWITCHAR! Detta är helt UPA men fungerar på nuvarande och förra kylen. 

Så efter ändring ser det ut så här

Skruva i hop boxen och återmontera den på kompressorns svarta del. Passa med försiktighet in alla stift mot varandra. Det finns en förskjutning i stiften så det skall inte bli fel.

Vicka och tryck försiktigt så att alla stift kommer i kontakt. Återmontera därefter kablarna. Först den stora modularkontakten därefter den lilla. Sedan röd och svart till fläkten. Röd = + och Svart = -. Sist kopplar du in Plus och minus från matning/säkring.

Dubbelkolla att alla kablar sitter rätt!

Sätt till baks säkringen och starta kylen i Auto-läge.

Klart!

Nu bör din kyl jobba mot en temperatur som är -3° mot tidigare. Givetvis mot en högre strömförbrukning!

Vidare Norr ut

.
tisdag

I dag skall jag sammanstråla med seglarkompis från KBS i en Vindö 90. Vi träffas på Lacka norr om Nynäshamn. Dit blir det en kort segling. På kvällen då vi sitter och ljuger i sittbrunnen ser vi lite folksamling på bryggan framför båten.
Det är en man som ligger med foten i högläge och lite bandage runt.

Det visar sig att han vid ilandstigning skurit upp undersidan vid stortån. Emellertid är de två damerna bredvid Björn sjuksköterskor och en av dem jobbar på akuten så hon fixar ett bra bandage.


onsdag

Jag fortsätter i dag upp till Grönskärsfladen. Spinnaker nästan hela vägen. Svajankrar och badar. Åter 24º i vattnet.


torsdag

Lika fin segling som i går. Spinnaker över Nämndöfjärden, Kanholmsfjärden och Möja Västerfjärd. Går in vid ”Paradiset” i Jolpan men där är det utsålt. Fortsätter för motor upp till norra Husarö.


fredag

Fin kryss upp till Furusund. Bleke ett tag söder om Yxlan men sedan är det 4-5 m/s.

I Furusunds gästhamn är det ganska trångt men två fina platser är lediga en bit in på bryggan. När jag svänger in för att ta bojen så ser jag att de är bokade via ”Dockspot.com”. Jag hittar en plats längre ut.

Efter några timmar kommer Ewa, Micke och Theodor. Ewa har fått skjuts hit. Vi stuvar lite, vinkar farväl till barn och barnbarn och bestämmer oss sedan för att gå vidare upp till Lidö.

Oaxen – Dragets Kanal

måndag – oturen fortsätter

I går kväll bytte vi till baks till det gamla storseglet. I dag när jag har hissat på så smäller det till och storen glider in på domen. Uthalslinan har släppt inne i bommen eller gått av. Jag tar och knyter i rev-2-linan och seglar vidare. Fin segling ner till Krokskär. När jag får plattläns så ser jag att focken har fått en reva i akterliket. Skall denna semester bara vara otur?

Jag svajankrar före Dragets kanal och försöker laga uttalet. Det är nu en stor fördel att jag förra vintern förstärkte domen och då jag återmonterade allt så använde jag INTE popnitar utan borrade och gängade för ändbeslagen. Nu är det inte så svårt att skruva i sär bommen. Jag börjar med beslaget bak och drar ut den lösa änden. Hela linan kommer med så den har inte gått av utan lossnat från blocket som ligger inne i bommen.

Då är det bara att skruva av främre ändbeslaget också.

Nu kan jag dra ut taljan och förbereda för en ny lina. Jag har en 6mm spectra som bör hålla. Jag tejpar på den nya linan på en av revlinorna…

…och drar ut den bak

Knopar fast främre änden i blocket med en pålstek och gör även en sydd tagling.

Sedan är det bara att skruva ihop allt igen. Passar på att dra fast fästet för spinnbommen som lossnat lite. Gängorna får röd loch-tite.

Klart!

 

Efter middagen syr jag en lagningslapp i akterliket på focken. Anledningen till revan är att den slår i däcksbelysningen i slagen. Här finns det utrymme för förbättringar.

Semestern 2018 dag 1

söndag 22 juli

Jag startar själv från Kvarnviken då Ewa har en vecka kvar att jobba. Planen är att jag skall gå norr ut i Stockholms skärgård och Ewa hoppar på i Grisslehamn. Sedan får vi se om det blir Åland-Finland eller Höga kusten.

Efter att ha passerat Nockebybron kl 11 så blir nästa öppning 12:30 vid Liljeholmen. Men redan 11:15 så ringer Ewa och meddelar att Skansbron är trasig och står halvöppen. Ingen prognos för felavhjälpning. Jag ringer till Hammarbyslussen och rådet jag får är: ”Gå ut via Södertälje”!

Jag viker av vid Ålsten ner mot Kungshatt. Detta blir en omväg på två till tre dagar. Men jag har ju tid…

När jag har slussat och kommit ner till Järnvägsbron söder om Södertälje så hissar jag på. Det är lite spännande för jag har ett alldeles nytt storsegel som jag hämtade i fredags.

Ganska snart ökar vinden och jag tar ett rev. Efter någon timmes segling, som går alldeles utmärkt upptäcker jag att nya seglet redan är skadat vid revöljetten. Duken har släppt från öljetten. Antagligen har inte webbingbandet varit tajt nog när de sytt fast det.

Avslutar seglingen vid Oaxen och ringer Ewa. Hon får komma med det gamla storseglet och ta med det nya till segelmakaren.

Vinterns- och vårens Båtjobb

.

fredag

Vintern har innehållit en hel del jobb på Amerona
• Ny drivenhet till Autopiloten
• Ny kölprofil
• Renoverad roderlagring
• Roder-Flaps
• Nya sprayhood-bågar i RF
• Fernissat durkar
• Ny topplanterna
• Målat kölsvinet (Ewa)

Jobbet med drivenheten började redan i höstas med att förstärka skottet och tillverkning av roderstopp.


Mittenskottet kommer att förstärkas där roderstoppet sitter.
När allt var på plats så behövdes ett skydd för drivenheten så att inte saker i stuvfacket kommer i kläm och stör drivenheten.



Ett skott som går lätt att ta bort med en hylla överst.


Jag gjorde ett skott av 9mm plywood med tappar som går ner i rektangulära hål i durken. Två stöd som går ut i vinkel från mitt-skottet och fixerar skyddet och ger stöd åt hyllan. Hyllan ligger löst och sidoskottet sitter med två skruvar.

Kontakter till drivenhet

lördag

Denna kontakt köpte jag för något år sedan från Elfa. Den sitter vid mastfoten och kopplar in alla anslutningar till lanternor och däcksbelysning. Det är en 5-polig starkströmskontakt som klarar 2,5mm2 kablar. Gedigen och med en låsbygel.

 

Nu skulle jag ha en lika dan fast 7-polig för att klara alla kablar till autopilotens drivenhet. Jag beställde på Elfas hemsida och hämtade i butiken i Solna. Helt Fel!!!

Sedan engagerade sig två i butiken för att hitta rätt kontakt. Utan att lyckas. Det slutade med att de rekommenderade en annan 7-polig kontakt ip-67 och klarar 10A.

 

Allt är inkopplat både vid drivenhet och vid ACU;n men inte provat ännu…

Stopp-klossar

Den nya drivenheten till Autopiloten behöver två stopp för rodret. Om man t.ex. tappar rodret vid backning så får inte drivenheten ta ”smällen” i ändläget, utan det måste finnas ett annat stopp innan drivenheten nått ändläget.

Det enklaste är att begränsa roderkvadranten. Jag valde att tillverka två ”klossar” av plywood som förses med gummi.

Jag började med att rita ett utkast i 3d-Cad…

Sedan limmade jag ihop den kraftiga biten av 3st 12mm plywoodskivor.

När jag hade mätt upp vinkeln mellan kvadranten och skotten så skulle de vinklarna överföras till den limmade biten

 

I sågbordet fick både klingan lutas och anhållet vridas på den främre biten.

 

 


Jag provsågade på en vanlig regel innan jag sågade mina limmar bitar.

Därefter limmade jag den tjocka biten på en bit plywood som senare kommer att skruvas i skottet.

 

Det främre skottet var lite mer komplicerat då både skottet och kvadranten har olika vinklar.

 

Stoppen skall förstärkas med epoxi och målas. Därefter skall en gummibit limmas där kvadranten möter stoppet.

Bättre Laddning

Sterling Laddregulator

Vi seglare, som verkligen seglar och inte motorseglar, får ju inte så mycket laddning från motorn den korta tid som motorn går. Det blir ofta in och ut ur hamn och naturligtvis då det är bleke.

Ett vanligt blybatteri blir ganska fort så  mycket laddat att generatorns laddreglering drar ner laddningen. Därefter tar det många timmar att toppladda batterierna därför att spänning och ström sjunker.

Det finns flera sätt att förbättra laddningen från generatorn. I min förra båt hade jag en Hella Power, HPR, som var efterföljaren till TWC-regulatorn.

För att använda HPR var man tvungen att bygga om generatorn och ta bort originalregulatorn. HPR laddade otroligt bra. Det är önskvärt att få så mycket laddning som möjligt de korta stunder man går för motor.

 

I dagsläget finns några andra sådana lösningar tex. Balmar

 

eller Sterling

 

Problemet är att med dessa måste man modifiera generatorn eller i alla fall göra en del ingrepp.

Man kan även köpa ett komplett kit med både en kraftfullare generator och smart regulator.

I Amerona hade jag ingen lust att bygga om generatorn utan fastnade för en annan lösning. Sterling Alternator To Battery Charger.

 

Den kopplas enkelt på kabeln mellan generator och batterier.

 

Den ”lurar” sedan generatorn att batterierna är dåligt laddade. Den inbyggda laddregulatorn i generatorn tror att den skall ladda mycket mer. ATBC omvandlar sedan överkapaciteten och matar på spänning och ström till batterierna som en ”smart” vanlig batteriladdare.

Denna lösning kändes enklare och om ATBC skulle fallera så kommer generatorns ström gå opåverkad genom den.

Laddregulatorn köptes via nätet från Busse yachtshop. Priset var i augusti 2017 ca 350€ + frakt.

Montering

Bästa platsen för montering  var i facket framför batterierna. Där satt redan den vanliga batteriladdaren och invertern samt lite annan el.

 

Regulatorn monterades ovanpå invertern, genom att fyra ”stolpar” limmades mot skrovet och en plywood-bit skruvades ovanpå.

När stuvfacket så småning om skall målas kommer även plywooden få lite färg.

Kabeln från generatorn skarvades och två nya kablar tillverkades från laddaren till respektive batteribank.

Före start ställer man in vilken batterityp man har. Det är allt.

Den gamla laddfördelaren kunde nu monteras bort eftersom nya regulatorn även sköter den biten.

Fungerar det?
Ja! Laddningen har blivit bättre. Högre ström och högre spänning under längre tid. Detta gör att batterierna återladdas fortare. Förbrukarbanken är 5x 80Ah Tudor Marine och Startbatteriet är 1x80Ah.

Autopilot

I somras så hade vi en slingrig färd från Nynäshamn till Ornö. Vi körde spinnaker över Mysingen då vinden ökade till upp emot 12 m/s. Autopiloten klarade inte av att hålla kursen då vinden var slör men vågorna låg rakt i sidan. Det slutade med att båten skar upp och inte svarade på mina försök att falla av. Jag tryckte på -10 på fjärrkontrollen till autopiloten upprepade gånger utan att något hände. I den andra handen hade jag skot och gaj. När jag vänder mig om så ser jag att autopiloten hoppat av från rorkulten och ligger på durken och surrar. Vi tog ner spinnare och fortsatte med focken, vilket var fullt tillräckligt nu när vinden ökat.

Jag funderade över detta med autopiloten under flera dagar. Rosättra har gjort ett fint beslag som sitter under själva rorkulten där man lägger på autopiloten. Då kan man fälla upp rorkulten så den inte är i vägen i sittbrunnen.

Men det är ändå lite pyssel att ta fram drivenheten, montera och koppla in kabeln varje gång man vill använda den. Jag hade därför mer och mer funderat på en drivenhet som sitter direkt på roderaxeln under däck. Min seglarkompis i en annan Linjett 35 har gjort så och är mycket nöjd. Bara att trycka på Auto då man vill aktivera den och Standby när man vill styra själv. Den har i inaktivt läge så låg friktion så man märker inte att den finns där.

Jag bestämde mig under hösten att göra på detta sätt. Jag hade kvar roderkvadranten från tidigare då båten hade rattstyrning. Drivenheten fick bli en Jefa Linjär drivenhet från Danmark som är erkänt bra och pålitliga. Den får plats i akterstuven och kan monteras i båtens längdriktning. Kvadranten kan då återmonteras exakt som den satt tidigare.

Jag prov-monterar med ett par plåtskruvar i skottet bara för att få en uppfattning om hur det kan bli. Jag inser att det vore bättre att vända motorns runda del in mot skottet. Men då kan det behövas ett hål i skottet så motordelen kan komma in där.

Bättre vore om det fasta fästet kommer ut lite. En plywod-konstruktion kunde ju bli både förstärkning och distans. Så jag sågar till tre delar med fasade kanter…

 

…som jag limmar ihop med epoxy och fixerar med ett par skruv.

Efter limningen putsar jag av biten och provmonterar med fyra skruv. Jag räknar och provar flera gånger för att få mittläget på drivenheten att stämma med rodrets centrering.

Nu kan jag vända motordelen inåt skottet och rita av den runda delen mot skottet.

När jag bestämt mig så limmar jag först plywooddistansen med epoxy mot ett renslipat skott. Efter några dagars härdning är det dags att plasta över det hela med glasfiber som går in en bit på akterspegeln.

När plastningen härdat en vecka med lite hjälp av en värmefläkt så provmonterar jag drivenheten igen. Nu är det dags att mäta ut för några stopp för kvadranten. Det är viktigt att drivenheten inte tar smällen om man tex tappar rorkulten vid backning. Därför måste det finnas ett stopp som begränsar kvadrantens rörelse före drivenheten.

Bakåt blir det ganska enkelt med en rejäl träkloss med gummi på. Funderar på en ställskruv på kvadranten. När kvadranten går framåt blir det svårare att få till ett stopp. Där är skottet vinklat så det blir en kloss med många vinklar.

Det här får jag klura lite på…

 

Gott Nytt År

Roderlager

Efter upptagningen i år så fick jag bekräftat det jag mistänkt i slutet av säsongen. Roderlagret var trasigt. Detta måste ha hänt i samband med min ”draggning” i juli då rodret stod fast i botten. När man vred på roderbladet så kännde man att det hackade och bitvis gick trögt.

För att demontera nedre lagringen, för det är där problemet är, så måste en del spackel hackas bort.

Lagret som är ett rullager kom sedan ut i delar.

Lagret består av en kedja samma som sitter i Rutgersons travare och kallas roll-link. Detta fanns hos Rosättravarvet och kom med posten efter några dagar. Det är två sådana kedjor som ligger i frästa lagerbanor i beslaget.

Vid återmontering tätade jag plasten med lite Sikaflex och var väldigt noga med att INTE få någon sika i lagerdelen. Efter åtdragning av alla bultar så gick rodret betydligt lättare. Men inte helt lätt. Hela rodrets tyngd hänger på det nedre beslaget.

Bild från våren 2017 då jag lade fett på lagerytan

Så jag funderade på en bättre lösning för detta. En lagring upptill där hela rodertyngden i stället hänger på rorkultbeslaget vore bättre. Jag letade fram ett gammalt roderlager från RB111;an som inte blev bra (Det vart för tajt då materialet svällde i vatten. Materialet är oilon). Detta kunde bli ett ämne till en ring som ligger mellan rorkultbeslaget och övre lagringen. Mätte upp roderaxeln och lämplig tjocklek. Sedan åkte till en gammal kompis som har svarv-verkstad. Det färdiga resultatet blev så här

Nu vilar hela rodrets tyngd på detta lager och går mycket lättare.

När jag höll på med detta lager så hörde jag att det ”kluckade” inne i roderbladet. Vatten! Det blir väl oftast så då roderbladen sällan är helt täta. Det gör iofs inte så mycket då båten ligger i vattnet men kan bli desto värre då båten kommer på land och det blir minusgrader. Då finns risk för frostsprängning. Det kanske inte märks första året men kan på sikt försvaga rodret. Jag hade tidigare år borrat ett hål underifrån men inte fått ut något vatten. Nu var det bara att ta fram en längre borr och försöka igen.

Denna gång gick det bättre. Ganska mycket vatten rann ut.

Nu var även rodret klart för vintern och nästa projekt kunde börja: Ny drivenhet till Autopiloten…

Höstrustning

.
fredag

Dags för upptagning och höstrustning.

Masten kom av för några dagar sedan och alla inställningar noterades. Även alla linors dragning genom brytblock och avlastare dokumenterades med några fotografier.
Vantskruvarnas läge noteras genom att mäta invändigt mellan de gängade terminalerna med ett skjutmått. Mastfotens placering i botten markeras med tuschpenna.

I år hamnade Amerona i lervällingen.

Några ställen på varvet har otroligt lerigt underlag i stället för grus. Så nästa år blir det senare upptagning för att hamna på ett bättre underlag. I år hade jag köpt två extra stöttor för att sova lugnare då höststormarna rasar. Tyvärr så  blev det ett missförstånd om måtten när jag läste Blocket-annonsen så de var en storlek för höga. Men med lite kapning så vart de Ok för att ställa i fören.

Motorkonserveringen är som vanligt bara att koppla en annan slang på vattenpumpen och stoppa ner i en dunk med glykol och sedan köra motorn någon minut till dunken är tom.
Färsk- och sjövatten skall också dräneras innan kylan slår till. Där har jag min egen metod. Först lossar jag inloppet till sjövattenpumpen. Monterar en annan snabbkoppling med en kort slang som räcker ner i en dunk med frostskydd. Här använder jag inte glykol eller spolarvätska. Tillverkaren av toaletten rekommenderar inte glykol. Jag använder ett annat frostskydd från båtbutiken som är mer lämpat för toaletter och pumpar.

Svar på frågan om Broöppning

Svar från Stockholms Hamn:

Eftersom Stockholms Stad har inflytande på Broöppningstiderna så går det inte att utöka antalet öppningar. Om man då skulle ändra till ”Hela”-timmar så skulle minst en öppning försvinna.

Därför kommer fortsättningsvis öppningarna vara oförändrade.

 

Jag fick i alla fall ett svar…

Broöppning i Stockholm

onsdag

Jag har inte skrivit här på ett tag men har en hel del på lut. Dels har servern för hemsidan legat nere pga databas-fel men är nu åter igång.

I dag har jag skickat ett förslag till Stockholms Hamnar med kopia till SMBF och SBU:

Förslag till förändring av broöppningstider.

Som fritidsseglare och hemmahamn en bit in i Mälaren, vid Kvarnvikens Båtsällskap, så blir det ett antal broöppningar och en slussning varje gång vi skall till eller ifrån Saltsjön.

Från Mälaren och ut så är första bron i Nockeby. Den har öppning varje hel timme och i 10 minuter, max. Oftast öppnas inte bron förrän ca 5 minuter efter hel timme.

Från Nockebybron till nästa bro som är Liljeholmsbron är det 4,1M. Problemet nu är att Liljeholmsbron öppnar ”halva”-timmar, 10:30, 11:30 etc. Det är ytterst få segelbåtar med mast, som kan köra denna sträcka på 25 minuter. Det krävs en fart på över 9 knop. De flesta segelbåtar kör 6-7 knop.

Eftersom Nockebybron inte lyder under Sjöfartsverket och kör sitt eget ”race”, (de följer inte övriga broars sommar – vintertid tex), har jag ett förslag till Stockholms hamnar: Ändra öppnings-tiderna vid Liljeholmsbron till ”hela” timmar.

Då har alla båtar som behöver broöppningar 55 minuter på sig mellan broarna och kan köra dessa 4,1M i en fart av 4,5 knop.

Som det är nu, blir det oftast 45 minuters väntan vid Liljeholmsbron där det inte finns något bra ställe att förtöja under denna tid och det råder oftast tät trafik av  andra båtar. Man får nu ligga och köra runt för motor under denna tid vilket varken är miljövänligt eller bra för övrig båttrafik.

Jag kan inte se något hinder för detta. Hel eller halv timme kan inte spela någon roll för övrig trafik som färdas på bron men skulle göra stor skillnad för båttrafiken.

Man kan ju bara hoppas att detta blir verklighet till nästa sommar…

/ R

Modifierad Ankarrulle

söndag

Under sommaren så har vi ofta svaj-ankrat. Ankarspelet har manöverknappar både på däck och i sittbrunnen. Sittbrunns-knapparna är praktiska när man är ensam.

Men det finns ett problem! När det blir lite vinkel mellan stäv och ankarkätting så kränger kättingen av rullen och det ser man inte från sittbrunnen.

Ibland blir det också svårt att få loss den.

Jag har tittat hur nya rullar är konstruerade. Vanligast är någon form av vipp-rulle.

 
Men de jag hittat är för stora. Man skulle kunna använda bara rullarna. Jag får i stället tippset att göra en bygel över befintlig rulle.
Så ett bandstål av rostfritt kapas till och bockas. Fyra hål och lika många M5 med låg skalle.

 

 

Nu skall detta provas ut och justeras om det behövs. Kättingen kan i alla fall inte kränga av.

 

Vaxholm och sedan hem

onsdag

Vi får fin kryss från Lådna till Vaxholm. Eller i alla fall till Lindahlssundet. Sedan är det bleke. Vi går till Getfoten som är Brunnsvikens klubbholme. Där finns Restaurang och bastu.

Jag grillar och efter middagen kommer ett fult regnmoln som drar upp vind. Vi är några båtar som går i bryggan. Men det går väl snart över!?

Båten bredvid byter brygga för att ligga med fören mot vinden som skall fortsätta komma från väst. Vi gör lika dant. Men vi kommer inte in vid bryggan. Det är för grunt. Vi bestämmer oss för att lämna Getfoten och går till en svajvik i närheten. Nedan för mångmiljon-villor ankrar vi medan ägarna sitter på sina altaner och tittar på. De är nog vana för här ligger det alltid båtar för ankar. Nu är vi fyra.

Vi får en lugn natt och nattar tidigt för att komma i väg tidigt i morgon.


torsdag

Det blir en tidig start med kurs hemåt. Vi går för motor in mot Stockholm. Vid Danviksbron blir det lite väntan. Det är några båtar som väntar. Just i år är det något nytt med anläggning av renovering av slussen tror vi. Bron öppnas bara minut 38 varje timme utom i rusningstrafik.

När vi går in under bron så möter vi en jätte stor segelbåt.

Sedan går allt på rutin med slussning och broarna vid Liljeholmen och Nockeby.

Nu återstår bara att cykla hem efter bilen och att tömma båten.

Semestern 2017 är nästan slut…

 

Spinnaker och fock i rykande läns…

tisdag

Vi startar efter frukost med mål att komma upp till lådan. Det skall vara sol och 4-7 m/s Syd. Typisk spinnaker-segling norr ut. ?

Eva säger att hon nog tror att det kommer att blåsa mer. Det beror på vilken väder-app man läser…

När vi kommer ut på Jungfrufjärden så har vi förberett alla tampar och spinnaker-säcken. Vi får fin gång i 7 m/s. Men som i går så ökar vinden upp till 10-12. Ewa hade rätt. Jag handstyr ända upp till Nämndöfjärden. Det går fort men stabilt. Vinden vrider lite och vi får för platt och har inget utrymme att skära. Ewa sitter beredd på fördäck att hala ner strumpan.

Vi har kommit i fatt en Omega 36 och en Hanse 370. Nu med spirad fock så seglar vi ändå lite fortare än dem. Man vill ju alltid jämföra lite…?

När vi kommer upp på Kanholmsfjärden blir det lunch. Och när vi kommer in i lä lite söder om Lådna så är Ewa nöjd…

Solen har nu tittat fram och det är fullt med båtar i Lådnas vikar. Vi svajankrar åter lite för oss själva. Bad och fin kväll.

Nynäshamn – Ornö

måndag

Vi stannar i Nynäshamn för lite bunkring till sista veckan. Jag gillar ju ölen från Nynäshamns Bryggeri men alla sorter finns inte i butiken hemma. Men här finns det. En av varje tack!

Vi seglar vidare norr ut och nu ser jag verkligen fram emot lite spinnaker-segling. Det blir en vild dans med bara ett styrbords-ben över mot Rånö. Vinden ökar och så även vågorna. Autopiloten klarar inte denna slör och plötsligt skär båten. Jag trycker på fjärrkontrollen -10, -10, -10 men inget händer. Drivenheten har hoppat av rorkulten. Vi tar ner spinnarn och fortsätter med fock. Det blåser nu 12 m/s så det går tillräckligt fort med focken. Vi hittar en fin vik på Ornö där vi inte varit tidigare.

Bad och sedan middag.

Slangbyte vattentank

Jag har sett hur skitig slangen är till påfyllningen för färskvatten. Så i Loftahammar köpte jag en bit 38mm slang. Jag tänker byta den medan Ewa solar och badar. Enkelt. Det kan högst ta en halvtimme.

Men, nu undrar jag hur Rosätra tänkt? De som alltid gör så bra jobb! Däcksanslutningen är 38mm men anslutningen i tanken är bara 32mm??? Den befintliga slangen är bara hopdragen med slangklämman över stoden på tanken.

Nu när jag skruvat bort kojbotten vid tanken så vill jag gärna få ihop detta med den nya slangen. Det slutar med att jag lindar tejp runt slangstosen för att öka diametern. Jag har en 90°-böj som följde med toaletten som kommer till användning.

Jag är inte nöjd med detta så när vi någon dag senare är i Nynäshamn så köper jag en övergång från 38-32, en 32mm vinkel och en bit 32-slang. I fall det kommer att läcka så kan jag göra om.

Jag passar också på att fästa kedjan till påfylltningslocket, som varit lös länge, med en försänkt skruv.

Efter semestern gör jag om allt en gång till med ”Rätt” grejor.

Det var i alla fall dags att byta den gamla slangen…

Ringsö – Torö

lördag

I dag går vi en kort etapp till Ringsö med förhoppning att det skall vara badtemperatur i vikarna där. Det är i alla fall 20°.

Vi svajankrar och jag pumpar upp jollen för första gången. Nu kan vi komma iland för en långpromenad. Den går på Ringsös vägar och tillbaks genom skogen.

När vi kommer till baks till Amerona så har det kommit fler svajbåtar och vi ligger nu onödigt tätt. Någon ligger precis över där vi droppade bort ankare.

Det blir en fin kväll i sittbrunnen med en pläd och läsning.


söndag

Fin segling till Nynäshamn i frisk sydvind. Vi svajankrar efter Dragets Kanal i populär badvik.

 

Svajankring

Vi gillar ju att svajankra. För att avlasta ankarspelet så har vi en krok som vi kan haka i kättingen och sedan en kort tamp till knapen.

Ankartåget är 20m kätting och 30m lina. Om man skall lägga ut 3-5 ggr djupet så får vi ibland lägga ut lina också. Då går inte kroken att använda. Jag mindes någon knop vi använde en gång då vi skulle lyfta upp bojstenen som hade tross i stället för kätting. Jag googlade en stund och hittade till slut Prusikknopen som kan fästas på en redan sträckt lina. Ju flera varv desto bättre grepp.

Vi har också några små sling-linor som vi använder då en förtöjningshake inte går att sätta i en förtöjnings-ring för att ringen är för grov. Eller runt en påle på bryggan.
De är även bra då det saknas ring eller pållare och man i stället kan trä dem runt en planka i bryggan.
Dessa sling-linor passar perfekt till en prusikknop på ankarlinan.

Sedan har vi en färdig hanfot med en hake på mitten.

Nu går det enkelt att efter ankring slå en prusikknop runt ankarlinan, haka i hanfoten och surra på vardera stävknap och sedan slacka på ankarlinan.

Så här ligger båten mera vindrätt och seglar inte lika mycket.

Sedan har vi nu lärt oss hur vi skall backa fast ankaret för bästa fäste. Först lite gas på backen så ankaret får chans att gräva ner sig. Efter en stund kan man backa igen. Nu med mera kraft.

Innan semestern märkte vi upp ankartåget så här:

5m kätting – En Vit markering
10m kätting – En röd markering
15m kätting – Två vita
20m kätting – Två röda
10m lina – En röd

 

 

Oxelösund – Trassö

fredag

Fortsatt soligt och sydliga vindar. I dag hoppas vi på lite spinnaker-segling. Men så blir det inte. Vinden ligger för mycket på väst. När vi når Oxelösund så lockas vi av restaurangen i fiskehamnen. Vi gör ett kort stopp för middag och det är varmt och skönt i solen på uteterassen alldeles vid inloppet till hamnen.

Vi tar en promenad bort till rökeriet och köper lite räkor och lax.

Vi går vidare för motor med förhoppning att någon av Kryssarklubbs-bojarna utanför Oxelösund skall vara ledig. Det är de som vanligt inte. Undrar vilken tid man skall komma för att hitta en ledig?

Vi tar i land på baksidan av Lilla Trässö där det är lä nu i kväll. Vinden skall som vanligt snurra 360° så vi får vinden i aktern till natten. Men bara 1-2 m/s. Vi vaknar klockan 03 av skvalp och kluck och bestämmer att flytta till närbelägen svaj-vik.

Första pyjamas-seglingen 2017!