.
fredag
Däcket var väl i princip preparerat för nåtning. Men jag såg att några däcksribbor var mer slitna än andra. Om man lägger en linjal tvärs så ser man nivåskillnaden. Det är två på varje sida.
Jag bestämmer mig för att byta dessa till nya. När jag ändå håller på! Jag börjar med en resa till Rosättra varv för inköp av ribbor. Eftersom däcket är slitet så behöver jag inte gå på 12mm tjocklek utan kan välja det som varvet använder nu, 9x36mm.
Det är alltid lika trevligt att komma till Rosätra. Man är alltid välkommen och har oftast möjlighet att gå och titta i produktionen. I dag var det lite mindre rush då några redan börjat förbereda tre båtar till Båtmässan i Stockholm. Jag får lite goda råd om kommande byte av ribbor och nåtning.
________________________________________________________________________________________
lördag
Ewa kommer med i dag och hjälper mig. Hon skär bort gammal nåtmassa mellan yttersta ribban och relingslisten. Där var det lite si och så med massan som bitvis saknades helt. Själv börjar jag med att malla av en av ribborna som skall bytas.
Sedan börjar jag att ta bort de ribbor som skall bytas. Först ur med alla skruvar sedan trodde jag att bara man kom in under en ribba så skulle den gå att bryta loss. Men de satt hårdare än jag trodde. Så det var bara att ta fram stämjärnet.
Sedan putsar jag av ytorna under, halkmönstret, med en bandfil.
____________________________________________________________________________________________
söndag
Jag har lackat travare och ändstopp till genuaskenorna. De var så fula och är för dyra att köpa nya då vi bara använder genua någon gång per år.
Jag har också köpt två nya skenor då de gamla var fula och vart lite skadade då de togs bort. Jag mätte snabbt de gamla och beställde motsvarande nya på Hjertmans. Det är Rutgersons 32 mm med cc-hål 75mm. Döm om min förvåning då jag skall kapa de nya skenorna och sätter i några skruvar. HÅLEN STÄMMER INTE!?
De nya skenorna har 75mm cc. mellan 20 hål är det 1500mm. Men den gamla skenan har på 20 hål 1493mm Detta ger cc-7,65mm ??? Det är bara att gilla läget då jag redan borrat och gängat i de nya skenorna. Det får bli nya hål i däcket. De kommer kant i kant med befintliga och jag hoppas att det går att få det tätt. Om jag utgår från mitten så blir det ca 4mm skillnad i ytterkanterna. Jag hade tänkt använda butylgummi men nu får det bli brun Sika. Men de skall inte monteras förrän däcket är klart.
Resten av söndagen ägnades åt att passa in och såga till de nya ribborna. Mer om det i kommande inlägg.











































Enligt skyltarna hade den gamla gästhamnen nu bara uthyrda platser men där låg några båtar som vi uppfattade som gäster. Vi begav oss mot den nya delen av hamnen där det fanns ett antal y-bommar för förtöjning för två båtar mellan varje. Vinden låg på in i hamnen så vi ville ligga på läsidan om en sådan bom. Allt var förberett med flera förtöjningslinor då vi backade in mot bommen för att få vinden snett framifrån. Men det gick inte som vi tänkt. Midskeppslinan kinkar och kommer fel när Ewa slår fast den i knapen i bommen. Vi hamnar diagonalt mellan bommarna och det krävs en lång stund av förhalning med långa linor. Besättningen i den danska båten intill rör inte en fena för att hjälpa till utan sitter bara, antagligen roade, i sittbrunnen och tittar på.











och jag kan ärligt erkänna- jag hade inte ens kommit på tanken att hoppa i om jag sett hur kallt det var innan jag klev ner på stegen.



























